آشنایی با انواع طلاق و تمام اصطلاحات حقوقی در طلاق

برطبق قانون مدنی، مهمترین روش انحلال عقد ازدواج دائم، طلاق است. در قانون طلاق انواع مختلفی دارد. انواع طلاق شامل طلاق از طرف مرد، طلاق از طرف زوجه و طلاق توافقی است. همچنین طلاق شامل طلاق رجعی و بائن است که دارای آثار خاصی است. در ادامه با هر یک از انواع طلاق و مراحل طلاق توافقی که رایج ترین نوع طلاق است آشنا میشویم.

طلاق چیست؟

برطبق قواعد فقهی و قانون مدنی، طلاق حق مرد است. یعنی مرد هر زمان که بخواهد می‌تواند با پرداخت تمام دیون و تعهدات زوجه وی را طلاق دهد. همچنین زوجه بر طبق شرایط مطرح شده در قانون و اثبات دلایل خود، می‌تواند حکم به طلاق را از دادگاه خانواده دریافت نماید.

انواع طلاق بر اساس درخواست کننده طلاق

انواع طلاق برطبق درخواست کننده طلاق شامل طلاق از طرف مرد، طلاق از طرف زوجه و طلاق توافقی است. در ادامه هر یک از این طلاق‌ها شرح داده شده است.

طلاق از طرف مرد

قانون حق طلاق را برای مرد تعیین کرده است. مرد برای درخواست طلاق باید تشریفاتی را انجام دهد. برطبق ماده 1133 قانون مدنی، با رعایت شرایط قانونی با مراجعه به دادگاه خانواده و صدور گواهی عدم امگان سازش، تقاضای طلاق زوجه را درخواست کند. بعد از اثبات عدم ادامه زندگی مشترک زوجین، با پرداخت حقوق مالی زن مانند: مهریه، نفقه، اجرت المثل  می‌تواند وی را طلاق دهد.

طلاق از طرف زوجه

برطبق قانون زوجه برای درخواست طلاق از دادگاه خانواده باید وکالت در طلاق داشته باشد یا برطبق شرایط عسر و حرج  و اثبات شرایط 12 گانه سند عقد ازدواج دائم اقدام به طلاق نماید. در طلاق با حق طلاق زن، زوجه از مرد در سند ازدواج یا در دفتر اسناد رسمی، مرد به همسر خود وکالت می‌دهد که از وی طلاق بگیرد. این وکالت در طلاق به این معنی نیست که هر زن زمان بخواهد می‌تواند طلاق بگیرد، بلکه باید تمام تشریفات طلاق را رعایت کند. در صورتیکه زن در شرایط عسر و حرج که زندگی مشترک برای زوجه سخت و غیرقابل تحمل شود، مانند عدم پرداخت نفقه، غایب شدن شوهر بیشتر از 4 سال و…. باشد، زن می‌تواند با اثبات آن طلاق بگیرد.

طلاق رجعی و طلاق بائن

در طلاق رجعی، مرد می‌تواند به زن رجوع  و دوباره با وی زندگی کند. اما طلاق بائن به این معنی است که بعد از طلاق، مرد حق رجوع به زن را ندارد. برطبق ماده 1145 قانون مدنی، طلاق بدون رجوع شامل طلاق قبل از نزدیکی، طلاق زن یائسه، طلاق خلع و مبارات است.

سامانه تصمیم طلاق

برطبق قانون خانواده مصوب سال 1391، زوجین برای تقاضای طلاق باید در سامانه تصمیم طلاق ثبت نام نمایند، تا با اخذ نوبت مشاوره در جلسات غربالگری و مشاوره خانواده شرکت کنند. رسیدگی به پرونده طلاق و صدور رای بعد از جلسات مشاوره توسط دادگاه خانواده انجام می‌شود.

طلاق توافقی

در این نوع طلاق، زوجین با یکدیگر توافق می‌کنند که از هم جدا شوند. در طلاق توافقی تمام موضوعات مشترک زندگی زناشویی مانند: مطالبه مهریه، نفقه، اجرت المثل، استرداد جهیزیه، حضانت فرزندان و تمام امور مالی و غیرمالی زندگی مشترک به توافق می‌رسند. بعد از آن از دادگاه خانواده تقاضای صدور گواهی عدم امکان سازش می‌کنند. در دادگاه در ابتدا طرفین  با مشاوره به مصالحه دعوت میشوند، در مرحله بعدی زن به پزشکی قانونی معرفی می شود و در صورت اعلام کتبی عدم سازش، رای دادگاه صادر میشود و مراحل طلاق به صورت توافقی در دفترخانه انجام میشود.

بیشتر بخوانید: با مراحل و شرایط تغییر نام آشنا شوید

طلاق خلع

برطبق ماده 1146 قانون مدنی، طلاق خلع، طلاقی است که در آن زوجه به دلیل کراهت و تنفری که از همسر خود دارد، مالی را که بیشتر، کمتر یا برابر با مهریه است به مرد پرداخت می‌کند. در این حالت مرد راضی به طلاق دادن زن می‌کند. ارکان طلاق خلع شامل تنفر و نفرتی است که زن نسبت به همسر خود دارد که علاقه ای به زندگی مشترک ندارد. همچنین پرداخت و بخشش مالی از طرف زن به مرد است.

طلاق مبارات

مبارات به معنی جدایی است. در این نوع طلاق، در مورد تمام حقوق مالی زوجه مانند مهریه، جهیزیه، ملاقات فرزند، حضانت فرزند توافق صورت می‌گیرد. این توافقات در حکم دادگاه درج وضمانت اجرایی قانونی دارد. برطبق ماده 1147 قانون مدنی، طلاق مبارات نوعی طلاق توافقی و بائن است. تعریف مبارات در قانون مدنی همان تعریف خلع است. تفاوت طلاق مبارات و خلع در این است که در مبارات کراهت و تنفر زوجین دوطرفه است و بخشش مهریه نمی‌تواند بیشتر از میزان مهریه باشد. تفاوت اصلی این دو نوع طلاق در امکان رجوع است. در طلاق توافقی زوجین می‌توانند به یکدیگر رجوع نمایند. اما در طلاق خلع و مبارات امکان رجوع وجود ندارد. تا وقتی که زن مال بذل شده را درخواست نکند، طلاق بائن است و مرد حق رجوع ندارد. در این حالت زوجه حق نفقه و انحصار وراثت از مرد را ندارد.

وکیل طلاق

با توجه به پیچیدگی پرونده‌های طلاق در دادگاه خانواده استفاده از وکیل طلاق که بر تمام قوانین  و مقررات ، آرای وحدت رویه و نظریات مشورتی تسلط و تجربه دارد، امری ضروری و مهم است. سوالات و مشکلات حقوقی خود در مورد انواع طلاق، طلاق از طرف مرد، طلاق از طرف زوجه، طلاق توافقی را با وکیل متخصص طلاق گروه وکلای هوداد مطرح نمائید تا در کوتاهترین زمان ممکن پاسخگوی شما باشد.

برای ارتباط مستقیم با وکلای متخصص هوداد میتوانید به سایت sitevakil.com مراجعه نمایید.