آموزش صفر تا صد ورد

در دنیای امروز، استفاده از نرم‌افزارها به عنوان ابزاری برای کار با سند‌های متنی در حوزه‌های مختلف از جمله تحصیلی، شغلی و ساخت روزمره بسیار پرکاربرد است. یکی از معروف‌ترین نرم‌افزارها در این زمینه، Word (واژه پرداز) است که توسط مایکروسافت تولید و عرضه می‌شود. در ادامه به چیستی این برنامه، دلیل اهمیت آموزش ورد، کاربرد‌ها، قابلیت‌ها و غیره خواهیم پرداخت.

نرم افزار word چیست؟

Word یکی از شایع‌ترین نرم‌افزارهای پردازش متن است که قابلیت‌های بسیاری را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد.  نرم افزار word یکی از برنامه‌های شرکت مایکروسافت آفیس (Microsoft Office) و محصول پرکاربرد و کامل این برند معروف است که نقش مهمی در پیشرفت بازار کار تایپ و کامپیوتر دارد. این نرم‌افزار به عنوان یک ابزار کامل برای ویرایش، طراحی و چاپ اسناد متنی در سطح حرفه‌ای شناخته شده است.

قابلیت‌های زیاد این نرم افزار موجب شده تا در ردیف برنامه‌های اداری این شرکت قرار گیرد. کلمه ورد به معنی کلمه است و گزینش این کلمه برای این نرم افزار مناسب و جذاب است. زیرا این نرم افزار با کلمه و ویرایش کلمات، ارتباط مستقیم دارد. آموزش ورد به فرد این توانایی را می‌دهد تا  علاوه بر تایپِ انواع متن و پایان‌نامه، به ایجاد جدول و وارد کردن تصویر به شکل‌های مختلف روی آورد.

دلیل اهمیت یادگیری و آموزش ورد

بسیاری از مردم وقتی که حرف از آموزش ورد  و یادگیری کار با مایکروسافت آفیس ورد به میان می‌‌آید، آن را چندان مهم نمی‌دانند. اما باید به این موضوع  مهم اشاره شود  که برعکس تصور عموم مردم، یادگیری و آموزش این نرم افزار بر همگان به ویژه نسل جوان، دانش‌آموز و دانشجویان لازم است. از آنجایی که این برنامه به آسانی روی سیستم عامل های ویندوز و اندروید نصب می‌شود؛ بهتر است تمامی کسانی که با کامپیوتر مشغول به کار هستند، نسبت به آموزش آن اقدام کنند. شیوه‌های آموزش آنلاین از طریق لینک های اینترنتی، دوره‌های حضوری و خودآموز می‌تواند به آموزش این برنامه جذاب و مهم کمک زیادی کند. پس در اولین فرصت شروع به گذراندن دوره آموزش صفر تا صد ورد بپردازید.

4 کاربرد نرم افزار word با توجه به نوع تجارت کاربران

تنوع و قدرت نرم افزار ورد به تایپ و ویرایش کلمات محدود نمی‌شود. این برنامه مدرن و جدید  توانسته در حرفه‌ها و مشاغل مختلف به کار گرفته شود. در ادامه به بعضی از کاربردهای مهم و جالب  word می‌پردازیم. این نرم افزار پر طرفدار توانسته تغییرات زیادی در جهت افزایش درآمد کاربران به ویژه تایپیست‌ها ایجاد کند. تایپر پس از آموزش ورد می‌تواند به عنوان نیروی کار ماهر جذب شرکت‌های خصوصی و سازمان‌ها شود. در ادامه به نمونه‌هایی از کاربرد نرم ‌افزار ورد اشاره می‌شود:

1. نامه‌های اداری و نامه‌های پستی

مشاغل و کسب‌و‌کار گوناگون از نرم افزار ورد برای مکاتبه‌های درون و برون‌سازمانی استفاده می‌کنند. گاهی الگویِ جامعی از مشخصات، اطلاعات تماس و آدرس را هم با استفاده از قالب‌های ایجاد شده در محیط نرم افزار مایکروسافت ورد طراحی می‌کنند و به چاپ می‌رسانند. علاوه بر این در نرم‌افزار ورد می‌توان، برچسب‌های نامه و پاکت نامه‌ها را مطابق آرم و کارکرد شرکت به چاپ رساند. انجام چنین اموری نیازمند آموزش ورد به صورت حرفه‌ای بوده که تایپر باید به طور کامل آن را سپری کرده باشد.

2. ایجاد اسناد و فرم های مهم در نرم افزار ورد

یکی از مهم‌ترین کاربردهای نرم‌افزار ورد در کسب‌و‌کارهای تجاری، ایجاد اسناد و فرم‌های متفاوت است. به کمک این برنامه‌ی کاربردی می‌توان سندهای تجاری مانند: گزارش‌ها، برنامه‌ها و بودجه‌بندی را  به وجود آورد.

3. ویژگی‌ها و قابلیت‌های طراحی

طراحی در نرم افزار ورد بسیار راحت و جذاب است. در این برنامه می‌توان تعداد زیادی از فرم‌های مهم و پرکاربرد را طراحی و در مواقع نیاز به صورت آنلاین‌ و یا چاپ شده مورد استفاده قرار داد که عبارتند از:

  • اظهارنامه‌های مالیاتی
  • فاکتورها
  • دستورهای اداری
  • یادداشت‌ها
  • فرم‌های پرسنلی
  • گزارش حضور و غیبت

4. ایجاد موارد تبلیغاتی به کمک‌ ورد

یکی دیگر از کاربردهای این نرم افزار در بازاریابی و تبلیغات است. در کار با ورد می‌توان مطالب جدید تبلیغاتی، بروشورها، برگه‌های تبلیغاتی، تصاویر را برای مشتریان ارسال کرد. شرکت‌های تجاری و برندهای متفاوت با کمک این برنامه امکان قالب بندی، تولید و چاپ انواع سربرگ‌های تجاری، کارت ویزیت، کارت معرفی مشاغل را‌ پیدا می‌کنند. این توانایی و قابلیت برای مشاغل و کسب و کارهای نوپا، گزینه عالی و مفید برای انجام امور تبلیغاتی است. این مراکزِ تازه کار به راحتی و در نرم افزار ورد، طرح‌های تبلیغاتی خود را انجام می‌دهند و نیاز به پرداخت هزینه‌های اضافی ندارند. آموزش ورد به ویژه نسخه های جدید این نرم افزار به  افرادِ این مجموعه،  کمک شایانی به کاهش هزینه‌های جانبی و استخدام طراح می‌کند.

قابلیت‌های پیشرفته در نرم افزار ورد

هر نرم‌ افزار علاوه بر داشتن ویژگی‌های معمولی، یک سری قابلیت‌های پیشرفته و تخصصی دارد که پس از آموزش ورد در دوره های آموزشیِ پیشرفته و مداوم به تایپر‌‌ آموخته می‌شود. این قابلیت‌ها شرایط را برای انجام کارهای خلاقانه مهیا می‌کنند و تایپیست دیگر رنج کارهای خسته‌کننده را تحمل نخواهد کرد و تمام حواسش در بخش‌های مهم‌تر متمرکز خواهد شد. این قابلیت‌های پیشرفته شامل:

تلفیق و ترکیب عکس‌ها، تصاویر در داخل  متن

این قابلیت کمک می‌کند تا به جذابیت و زیبایی متن افزوده شود. فرد یا تایپر می‌تواند با قابلیت کشیدن و انداختن یا (Drag & drop) جابه‌جایی تصویر را انجام دهد و مکان جایگیری تصویر، اندازه و افکت آن را به دلخواه و مطابق با متن تغییر دهد.

توان بررسی غلط‌های املا و دستور زبان متن

یکی از ویژگی‌های بسیار مفید و کارآمد نرم افزار مایکروسافت ورد (Microsoft word) توان بررسی غلط‌های املا و دستور زبان متن در این برنامه است. این برنامه به فرد کمک می‌کند تا هرگونه غلط املایی و دستوری خود را رفع کند. ورد این قابلیت را دارد که برای غلط‌های نوشته شده، کلمه‌ای جایگزین ارائه دهد. این به روند آموزش ورد توسط کاربر کمک زیادی کرده و تایپر در حین آموزش از نکات خوبی اطلاع و آگاهی پیدا می‌کند.

امکان ایجاد درج فهرست مطالب

این مورد در زمینه‌های زیادی کاربرد دارد. اغلب کسانی که در حوزه مقاله نویسی، تایپ پایان نامه دانشجویی فعالیت می‌کنند به این قابلیت، نیاز مبرم دارند تا بتوانند  فهرست و شماره صفحه را به دقت تایپ کرده و راهنمای تصویری جذابی را برای خواننده ترسیم کنند. برای تایپ چنین عناوین پیشرفته و ضروری، بهتر است فرد دوره‌ی تکمیلی آموزش ورد را گذرانده باشد.

امکان قالب بندی اتوماتیک و خودکار نرم افزار

ورد این امکان را به تایپران می‌دهد تا در زمان ایجاد اسناد خود در ورد، به صورت خودکار در زمان تایپ کردن سبک‌های مرتبط با متن تایپی را اجرا کنند، به طور مثال اگر موضوع تایپ در مورد کتاب بود در بخش اتو شیپ‌ تصویر یا نمایی از یک کتاب را داخل متن اجرا کنند.‌‌

سخن پایانی

در کل، Word یکی از پرکاربردترین نرم‌افزارها در دنیای کامپیوتر است. با قابلیت‌های زیاد و سادگی استفاده، این نرم‌افزار می‌تواند به عنوان یک ابزار بسیار مؤثر در ایجاد و ویرایش اسناد متنی، پروژه‌های علمی، تدوین گزارشات، رزومه، فرم‌های اداری و سایر اسناد رسمی مورد استفاده قرار گیرد. برای دیدن جامع‌ترین دوره های آموزش ورد می‌توانید به سایت‌های آموزشی مثل مکتب خونه مراجعه کنید.