آموزش فیبوناچی در تحلیل تکنیکال فارکس

آموزش فیبوناچی در تحلیل تکنیکال فارکس می‌تواند عملکرد فارکس را برای موقعیت‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت بهبود بخشد و سطوح قیمتی کلیدی را که حمایت و مقاومت پنهان را نشان می‌دهند، شناسایی کند. فیبوناچی که در ارتباط با سایر اشکال تحلیل تکنیکال استفاده می شود، پایه ای قدرتمند برای استراتژی هایی است که در تمام انواع شرایط بازار و سطوح نوسان عملکرد خوبی دارند. بروکر ارانته یکی از کارگزارانی است که  شرایط سرمایه گذاری را برای تازه واردان بازار مالی فارکس تسهیل کرده است. در این کارگزاری شما می توانید تمامی خدماتی که بروکر های خارجی ارائه می دهد را دریافت کنید.

تاریخچه فیبوناچی و نسبت طلایی

در تاریخچه ریاضیات این طور آمده که ریاضیدانان، دانشمندان و طبیعت شناسان قرن هاست که نسبت طلایی را می دانند. این نسبت برگرفته از دنباله فیبوناچی است که به نام ریاضیدان لئوناردو فیبوناچی، که از حدود 1175 پس از میلاد تا حدود سال 1250 پس از میلاد زندگی می کرد، گرفته شده است.

اگر چه طبق این مقاله مشخص می شود که اعداد فیبوناچی  صدها سال قبل توسط ریاضیدانان هندی کشف شدند. شاعر Pingala از آنها برای شمارش هجاهای شعر سانسکریت در حدود 200 سال قبل از میلاد استفاده کرد و روش محاسبه آنها توسط ریاضیدان هندی Virahanka حدود 800 سال بعد تدوین شد.

نسبت طلایی از اعداد فیبوناچی مشتق شده است که می‌توان از آن برای توصیف نسبت‌های همه چیز، از کوچک‌ترین اجزای سازنده طبیعت، مانند اتم‌ها، تا پیشرفته‌ترین الگوهای جهان، مانند اجرام آسمانی غیرقابل تصور، استفاده کرد. طبیعت برای حفظ تعادل به این نسبت ذاتی متکی است، اما به نظر می رسد بازارهای مالی نیز با این نسبت طلایی مطابقت دارند.

نحوه تشکیل اعداد دنباله‌ی فیبوناچی

پیش از آموزش فیبوناچی در تحلیل تکنیکال فارکس، لازم است تا نسبت به این اعداد آشنایی کامل داشته باشید. در سایت oeis دنباله اعدا فیبوناچی را اینگونه معرفی می کند که هر جمله در این دنباله به سادگی مجموع دو مورد قبلی است. دنباله معمولاً با 0 و 1 شروع می شود، اگرچه برخی از نویسندگان دنباله را از 1 و 1 یا گاهی از 1 و 2 شروع می کنند. با شروع از 0 و 1، چند مقدار اول در دنباله عبارتند از: 0، 1، 1، 2، 3، 5، 8، 13، 21، 34، 55، 89، 144…

شرایط، و توالی بی نهایت در این دنباله ادامه می یابد. یکی از ویژگی های قابل توجه این دنباله عددی این است که هر عدد تقریباً 1.618 برابر بیشتر از عدد قبل است. این رابطه مشترک بین هر عدد در سری، پایه و اساس نسبت هایی است که توسط معامله گران فنی برای تعیین سطوح اصلاحی استفاده می شود. نسبت طلایی مبنایی برای استفاده از دنباله فیبوناچی در معاملات فارکس است. در واقع، هر استراتژی معاملاتی فیبوناچی فارکس به یک شکل به نسبت طلایی مرتبط است. برای مطالعه بیشتر در این رابطه می توانید به این سایت مراجعه کنید.

نسبت طلایی و آموزش تحلیل فنی

در آموزش فیبوناچی در تحلیل تکنیکال فارکس، نسبت طلایی معمولاً به سه درصد ترجمه می شود: 38.2٪، 50٪، و 61.8٪. با این حال، مضرب های بیشتری را می توان در صورت نیاز استفاده کرد، مانند 23.6٪، 161.8٪، 423٪ و غیره. در همین حال، چهار روش وجود دارد که دنباله فیبوناچی را می توان در نمودارها اعمال کرد: اصلاحات، قوس ها، فن ها و مناطق زمانی. با این حال، بسته به برنامه نمودار مورد استفاده، ممکن است همه اینها با هم در دسترس نباشند.

فیبوناچی های اصلاحی

به نقل از مقاله منتشر شده در سایت citeseerx، فیبوناچی های اصلاحی از خطوط افقی برای نشان دادن مناطق حمایت یا مقاومت استفاده می کنند. سطوح با استفاده از نقاط بالا و پایین نمودار محاسبه می شوند. سپس پنج خط ترسیم می‌شود: خط اول در 100٪ (بالاترین سطح در نمودار)، دوم در 61.8٪، سوم در 50٪، چهارم در 38.2٪، و آخرین در 0٪ (کمترین در نمودار). پس از یک حرکت قابل توجه قیمت به بالا یا پایین، سطوح حمایت و مقاومت جدید اغلب در این خطوط یا نزدیک به آن هستند.

اگرچه دنباله فیبوناچی برای بسیاری از کاربردهای واقعی مانند تعداد گلبرگ‌های گل و رشد سلول‌های زنده استفاده می‌شود، بسیاری از معامله‌گران فارکس نیز از سطوح اصلاح فیبوناچی برای پیش‌بینی حرکات قیمت در بازار فارکس استفاده می‌کنند.

معامله گران معمولاً با استفاده از ابزار فیبوناچی سعی در شناسایی سطوح حمایت و مقاومت در بازارهای ارز دارند. این سطوح مناطقی را نشان می‌دهند که در آن‌ها احتمال بازگشت قیمت زیاد است و زمانی که در اطراف همان سطح اصلاحات فیبوناچی معامله می‌شوند، سطوح قیمتی بسیار مهمی هستند. هنگامی که سطوح فیبوناچی و سطوح حمایت و مقاومت را با هم ترکیب می کنید، اساساً قیمت های هدف را در نمودار معاملاتی خود ایجاد میکنید، بنابراین یافتن فرصت های معاملاتی برای شما آسان تر می شود. برای دریافت توضیحات تکمیلی به سایت howtotrade مراجعه کنید.

کمان های فیبوناچی

پیدا کردن بالا و پایین نمودار اولین قدم برای ایجاد کمان فیبوناچی است. سپس با یک حرکت قطب نما، سه خط منحنی در 38.2%، 50% و 61.8% از نقطه مورد نظر ترسیم می شود. این خطوط سطوح حمایت و مقاومت و همچنین محدوده معاملات را پیش بینی می کنند.

فن های فیبوناچی

فن های فیبوناچی از خطوط مورب تشکیل شده اند. بعد از اینکه بالا و پایین نمودار مشخص شد، یک خط افقی نامرئی از سمت راست ترین نقطه کشیده می شود. سپس این خط نامرئی به 38.2٪، 50٪ و 61.8٪ تقسیم می شود و خطوط از سمت چپ ترین نقطه در هر یک از این نقاط کشیده می شود. این خطوط مناطق حمایت و مقاومت را نشان می دهد.

مناطق زمانی فیبوناچی

بر خلاف روش های دیگر فیبوناچی، مناطق زمانی مجموعه ای از خطوط عمودی هستند. آنها با تقسیم یک نمودار به بخش هایی با خطوط عمودی با فاصله از هم که با دنباله فیبوناچی مطابقت دارند (1، 1، 2، 3، 5، 8، 13، و غیره) تشکیل می شوند. هر خط زمانی را نشان می دهد که در آن می توان حرکت عمده قیمت را انتظار داشت.

نحوه استفاده از دنباله فیبوناچی در تحلیل تکنیکال

همانطور که پیشتر اشاره شد در آموزش فیبوناچی در تحلیل تکنیکال فارکس، از چهار تکنیک از جمله اصلاحات، قوس ها، فن ها و مناطق زمانی در امور مالی استفاده می شود. اصلاحات فیبوناچی به دو نقطه قیمتی نیاز دارند که در نمودار انتخاب شوند، معمولاً یک نوسان بالا و یک نوسان پایین. پس از انتخاب دو نقطه، اعداد و خطوط فیبوناچی در درصدهایی از آن حرکت رسم می شوند.

به طور مثال اگر یک سهم از 15 دلار به 20 دلار افزایش یابد، سپس سطح 23.6٪ و50% آن به شکل زیر محاسبه می شود:

23.6٪$20 – ($5 x 0.236) = $18.82

50% $15 – ($5 x 0.5) = $17.50

اصلاحات فیبوناچی رایج ترین شکل تحلیل تکنیکال بر اساس دنباله فیبوناچی است. در طول یک روند، می توان از فیبوناچی اصلاحی برای تعیین عمق عقب نشینی استفاده کرد. معامله گران تمایل دارند نسبت های فیبوناچی را بین 23.6٪ و 78.6٪ در این زمان ها تماشا کنند. اگر قیمت در نزدیکی یکی از سطوح فیبوناچی متوقف شود و سپس شروع به حرکت در جهت روند کند، یک سرمایه گذار ممکن است در جهت روند معامله کند.

قوس‌ها، فن‌ها و مناطق زمانی مفاهیم مشابهی هستند اما به روش‌های متفاوتی در نمودارها اعمال می‌شوند. هر کدام مناطق بالقوه حمایت یا مقاومت را بر اساس اعداد فیبوناچی اعمال شده برای حرکت های قبلی قیمت نشان می دهد. از این سطوح حمایتی و مقاومتی می توان برای پیش بینی اینکه قیمت ها در آینده ممکن است کاهش یا افزایش یابد استفاده کرد.

در نهایت باید اشاره کرد که ابزارهای معاملاتی فیبوناچی از همان مشکلاتی رنج می برند که سایر استراتژی های تجارت جهانی مانند نظریه موج الیوت با آن دست و پنجه نرم می کنند.

گفته می شود، بسیاری از معامله گران با استفاده از نسبت های فیبوناچی و اصلاحات برای قرار دادن معاملات در روندهای بلندمدت قیمت به موفقیت دست پیدا می کنند. اصلاح فیبوناچی زمانی که در کنار سایر اندیکاتورها یا سیگنال های فنی استفاده می شود، می تواند حتی قدرتمندتر شود.