در دعاوی کیفری باید به چه نکاتی توجه کرد و وظایف وکیل کیفری چیست؟

یکی از حساس و دشوارترین وکالت ها، وکالت کیفری است که لازم به داشتن علم کافی و تبحر لازم است. در وکالت کیفری حتی چگونگی ادای جمله نیز در روند پرونده تاثیر به سزایی دارد بنابراین در اختیار داشتن یک وکیل کیفری خوب که با تمامی جزییات وکالت کیفری آشنا باشد امری مهم  است. لازم به ذکر است که یک وکیل کیفری پس از اتمام تحصیلات دانشگاهی یا حوزوی و کسب دانش لازم در زمینه حقوق و فقه، در آزمون کانون وکلا پذیرفته می‌شود و دارای مجوز معتبر برای وکالت است. با توجه به علاقه و داشتن تخصص در امور کیفری و جزایی و تسلط نسبی بر قوانین جزایی اسلامی و آیین دادرسی کیفری، مبارزه با قاچاق کالا و ارز، مبارزه با مواد مخدر و سایر موارد که برای تعقیب پرونده های جنایی ضروری است. در این مقاله با ما همراه باشید تا در مورد وکیل کیفری و ویژگی های یک وکیل کیفری خوب اطلاعات کافی در اختیار شما قرار دهیم.

وکیل کیفری چه کسی است؟

کارآزموده ترین وکیل کیفری کسی است که جدا از تسلط و احاطه بر مسائل مربوطه در حوزه خود، در پرونده های کیفری با موضوعات متفاوت تجربه وافی را دارا هستند. این وکلا با قوانین جزایی همچون قانون مجازات اسلامی، قانون مبارزه با مواد مخدر، آیین دادرسی کیفری، قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و قوانین مرتبط دیگری که در این زمینه وجود دارد، آراء وحدت رویه در امور کیفری، نظریات مشورتی اداره حقوقی قوه قضاییه و دکترین حقوقی به خوبی آشنا باشد.

اهمیت استفاده از وکیل کیفری

چنانچه شما یک دعوای کیفری داشته باشید و یا از شما شکایت کیفری شده باشد، نیاز مبرم به داشتن وکیلی آشنا با قوانین کیفری و جزایی، اعم از قانون مجازات اسلامی، آیین دادرسی کیفری و قوانین مربوط به جرائم اقتصادی، قاچاق، خرید و فروش مواد مخدر یا قوانین دادگاه های نظامی، دارید. بنابراین اهمیت استفاده از وکیل کیفری از آن جهت است که ضامن آبروی هر دو طرف می‌باشد و وی باید متوجه باشد که آیا واقعا جرمی صورت گرفته یا خیر و پی از بررسی اتهام به قضاوت بپردازد. با توجه به این که موضوع دعاوی کیفری برخلاف مدنی که بیشتر مالی می‌باشد، با جان انسان ها سروکار دارد و کوچکترین اشتباه و خطا در دفاع ممکن است موجب ضربه یا نابود شدن با ارزش ترین دارایی افراد گردد که همان جان انسان ها است.

استفاده از وکیل کیفری چه مزایایی به همراه دارد؟

وکیل کیفری در اکثر پرونده‌های حقوقی می‌تواند حتی در صورت عدم حضور موکل خود نیز وکالت او را بر عهده گرفته و در دعوا های کیفری به وکالت و نمایندگی او شرکت نمایند. پرونده‌ های کیفری از این قانون مستثنی بوده و نیازمند حضور شخص متهم هستند. وکیل کیفری زمانی می‌تواند وارد میدان گردد که تحقیقات اولیه و مراحل دادرسی به اتمام رسیده باشد. چرا که تنها کسی که متهم به جرم ‌های کیفری ‌است شخصا می‌تواند پاسخگو بوده باشد و کسی نمی‌تواند به وکالت او این کار را انجام دهد. وکیل دادگستری می‌تواند شکایت را بررسی کرده و جرمی را که موکلش بنا بر اقدام قانونی در کلانتری و دادستانی به آن متهم شده‌ است و همچنین مجازات وی را مورد تجدید نظر قرار دهد.

در دعاوی کیفری حداکثر چند نفر وکیل می‌توان معرفی کرد؟

در دعاوی کیفری در مرحله تحقیقات مقدماتی، متهم می‌تواند تنها یک وکیل داشته باشد. اما در جرایم صلاحیت دادگاه کیفری یک، هریک از طرفین می‌توانند حداکثر تا سه وکیل نیز داشته باشد. برای رسیدگی در محاکم تجدید نظر استان و دیوان عالی کشور در قانون محدودیت انتخاب وکیل پیش بینی نشده مگر این که حکم ماده 31 قانون آیین دادرسی مدنی در انتخاب حداکثر دو وکیل در محاکم تجدید نظر و دیوان که به امور حقوقی رسیدگی می‌کنند.

الزامات وکالت در امور کیفری

مواردی که در بحث وکالت کیفری مورد توجه است در برخی از موارد مشابه هم بوده و به عنوان مثال در جایی که شاکی علیه فرد و یا مجموعه اقدام به طرح شکایت کیفری می‌نماید باید توجه داشته باشد که ممکن است همدستان متهم خود را به عنوان شاهد در دادسرا و دادگاه معرفی نماید و به نفع متهم شهادت دهند. در جهت جلوگیری از این امر راهکار حقوقی وکیل کیفری این است که نه تنها متهم بلکه همدستان وی را نیز به عنوان مظنونین احتمالی در شکواییه عنوان نموده و به دادسرا معرفی نماید. با توجه به این امر که شاهد نباید خود از طرفین دعوا باشد اساساً امکان شهادت همدستان متهم منتفی شده و هرچند اقدام مجرمانه منتسب به این افراد نباشد اما ممکن است به عنوان معاون در جرم شناخته و محکوم به مجازات شوند.