سفر به شهر تفلیس گرجستان Tbilisi City In Georgia

شهر تفلیس پایتخت کشور گرجستان و مقصدی ایده آل برای سفرهای تابستانی است . این شهر تاریخی دارای جاذبه های فراوانی است و سالانه میزبان میلیون ها گردشگر از سراسر دنیاست . در ادامه برخی از جاذبه های این شهر شگفت انگیز را به شما معرفی خواهیم نمود  . پس همراهمان باشید :

شهر تفلیس هزاران سال قدمت دارد و جمعیتی بالغ بر یک و نیم میلیون نفر را در خود جای داده است . این شهر در قرن پنجم میلادی به دست وختانگ اول ساخته شد و در ابتدا ایبریا (iberia) نامیده می شد . ایبری ها حدود سه هزار سال پیش بر این سرزمین حکومت می کردند ، و این اقوام با شکست در برابر مادها خودشان را از منطقه اورارتو یا پادشاهی آرارات به این مکان رساندند . تفلیس دارای چشمه های آب گرم فراوانی است که از گذشته سبب شهرت آن بوده و شهر پیرامون همین چشمه های آب شکل گرفته است .

مردم این شهر به زبان گرجی سخن می گویند و پول رایج این کشور لاری  است . بهترین راه برای سفر به این شهر مسیر های هوایی است و اینسفر حدودا یک ساعت و سی دقیقه طول می کشد . در ادامه باید گفت ساعت تفلیس از تهران حدود سی دقیقه جلوتر است و این کشور دارای آب و هوایی سرد و  مرطوب است و بهترین زمان برای سفر به این شهر ماههای گرم سال است . تفلیس در فصل تابستان آب و هوایی گرم و در فصل زمستان آب و هوایی بسیار سرد دارد و میانیگین دمای سالانه در آن دو درجه  می باشد .

همانطور که گفتیم دو فصل بهار و تابستان بهترین زمان برای سفر به این شهر در تور گرجستان است و ماههای مرداد و شهریور زمان بیشترین آمار سفر است . در این موقع از سال قادر خواهید بود انواع تفریحات مهیج  تابستانی را تجربه کنید .

شهر تفلیس دویست و چهل و شش کیلومتر مربع وسعت دارد و در نزدیکی رشته کوه های قفقاز و در مجاورت سواحل دریای سیاه قرار گرفته است .

تاریخچه شهر تفلیس

به اعلام سایت سفر باتو ، تفلیس در زمان حکومت واختناگ اول پدید آمد و این شهر در ابتدا ایبریا و سپس تفلیس نام گرفت . تفلیس در مسیر شرق به غرب یعنی در مسیر مبادلات بازرگانی قرار داشت و از این رو همیشه مورد توجه قرار داشت . و تا به امروز ده حکومت بزرگ بر آن مسلط بودند . اولین حکومت پادشاهی ایبریا بود و آخرین هم شوروی بود که تا سال ۱۹۹۱ میلادی بر این منطقه مسلط بود .

شهر تفلیس دارای معماری بسیار زیبا و منحصر بفردی است و حین قدم زدن در شهر ، ساختمان هایی با سبک معماری استالینی ، قرون وسطای ، نئوکلاسیک و رنسانس را می بینید . گذشته از این شهر تفلیس دارای اثار تاریخی ارزشمندی است که درصد بالایی از آن را کلیساها و معابد تشکیل می دهند .

جاذبه های دیدنی در شهر تفلیس

باغ های بوتانیکال تفلیس

یکی از دیدنی ترین مناطق شهر ، باغ شگفت انگیز بوتانیکال است . این مجموعه زیبا بیش از یکصد و شصت هکتار وسعت دارد و دارای چهار هزار و پانصد گونه از گیاهان مناطق مختلف است . باغ بوتانیکال از سال ۱۹۸۵ میلادی افتتاح گردید و پیش از آن تنها مختص استفاده خانواده  سلطنتی بود .

قلعه ی ناریکالا

یکی دیگر از جاذبه های بسیار دیدنی در شهر تفلیس قلعه باشکوه و زیبای ناریکالا است . این بنا یادگاری از دوران فرمانروایی ایرانیان بر این سرزمین است و زمان حکومت ساسانیان به جا مانده است . قلعه  ناریکالا دارای چشم اندازی بسیار زیباست و بازدید از آن کاملا رایگان است .

تندیس کارتلیس ددا

کارتلیس ددا یا مادر کارتلی که به مادر گرجستان نیز معروف شده است ، تندیسی زیبا از زنی است که بر فراز شهر تفلیس ایستاده و در یک دست شمشیر و در دست دیگر کاسه دارد . این تندیس در سال ۱۹۵۸ میلادی ساخته شده و طراحی وساخت آن را الگوجا آماشوکلی ( مجسمه ساز مشهور گرجستانی ) بر عهده داشته است . و در جشن ۱۵۰۰ سالگی کشور گرجستان از آن رونمایی شد .

این مجسمه از آلومینیوم ساخته شده از تمام نقاط شهر قابل رویت است . این مجسمه در یک زمان حس مهمان نوازی و قدرت مقابله با دشمنان را به بیننده القا می کند .

پل صلح

شهر تفلیس به خصوص در دهها های گذشته چهره ای مرن به خود گرفته و ساختمان های زیبا با نمایی چشم نواز یکی پس از دیگری در این شهر ظاهر شدند . و یکی از زیباترین بناهای این شهر پل تمام شیشه ای صلح است .  پل صلح یک پیاده راه زیبا با طراحی مدرن است که بر روی رود کر کشیده شده و دو قسمت شهر را به یکدیگر متصل می کند . این پل صد و پنجاه متر طول دارد و دارای نمایی بسیار زیباست .