عمل اسلیو معده

عمل اسلیو معده

یکی از عمل های جراحی چاقی عمل اسلیو معده سلیمی می باشد که به دلیل سبک خاص انجام آن، بعد از عمل افراد در مدت زمان بسیار کوتاه مقدار زیادی از وزن اضافه خود را از دست می دهند. با توجه به رشد چاقی و خطراتی که این معضل برای افراد به دنبال دارد انجام جراحی هایی مانند عمل اسلیو معده و کاهش وزن در مدت کوتاه می تواند از بسیاری از مشکلات و آسیب‌های چاقی به بدن انسان جلوگیری کند. با این حال هنوز هم بسیاری از افراد با چگونگی و مزایای انجام عمل اسلیو معده آشنایی ندارند و تصور می‌کنند که با انجام این عمل خطرات زیادی آنها را تهدید کرده و سلامتی آنها به خطر می‌افتد. در این مقاله ضمن معرفی عمل اسلیو معده در مورد مزایا و نکاتی که به ایمنی بیشتر این عمل و نتیجه گیری بهتر از آن کمک می کنند خواهیم پرداخت.
1.عمل اسلیو معده چیست؟
2.مزایای عمل اسلیو معده چیست؟
3.قبل و بعد از عمل اسلیو معده به چه نکاتی باید توجه کرد؟
عمل اسلیو معده چیست؟
از زمان رشد چشمگیر چاقی و همه‌گیری این مشکل و افزایش دانش و اطلاعات علم پزشکی نسبت به درمان چاقی تلاش بسیاری شد تا این مشکل با سرعت بیشتر برطرف شود. کم کردن وزن به خصوص در افرادی که اضافه وزن آنها به شدت بالا می باشد کار بسیار دشواری است. امروز جراحی های لاغری مانند عمل اسلیو معده برای کاهش وزن سریع در مدت زمان کوتاه و بدون هیچ گونه سختی انتخاب بسیار مناسبی می باشند.
عمل اسلیو معده
یکی از روش های جراحی چاقی عمل اسلیو معده می باشد. در عمل اسلیو معده بخشی از معده فرد برداشته میشود و با مقدار باقیمانده فرد حجم کمتری غذا مصرف کرده و زودتر سیر می شود. این دو عامل کمک می‌کنند که فرد در مدت زمان کوتاه تری مقدار زیادی از وزن اضافه خود را از دست دهد. عمل اسلیو معده به روش لاپاراسکوپی انجام می شود به این معنی که برای انجام آن تنها چند برش یک سانتی متری در سطح شکمی بیمار زده می‌شود که باعث سادگی و کم کردن خطرات این عمل شده و با کم شدن میزان بخیه ها عوارض بعد از عمل مانند درد و عفونت محل بخیه را تا حد زیادی کاهش می دهد.
انواع عمل اسلیو معده
عمل اسلیو معده به دو شکل و در دو حالت انجام می شود. حالت اول برای افرادی که اضافه وزن آنها مقدار بالایی نداشته یا هنوز به حد خطرناک نرسیده است است در واقع علیرغم چاقی فرد درگیر هیچگونه بیماری نیست است در این شرایط عمل اسلیو گشاد انجام می شود به این معنی که تنها ۶۰ درصد از حجم معده بیمار برداشته می شود. اما در صورتی که فرد به بیماری های مختلفی مانند بیماری های قلبی و عروقی مبتلا شده باشد نیاز به کاهش وزن سریع تر و به مقدار بالاتری دارد که در این شرایط عمل اسلیو از نوع تنگ انجام می شود به این معنی که چیزی حدود ۸۰ درصد معده بیمار برداشته میشود تا با مقدار باقیمانده مصرف غذا به شدت کاهش پیدا کند. در عمل اسلیو معده و نتیجه گیری از آن پزشک مناسب نقش بسیار مهمی دارد. یکی از بهترین پزشکان در زمینه انجام این جراحی دکتر سلیمی می باشند.
مزایای عمل اسلیو معده چیست؟
با توجه به مطالبی که در بخش قبل گفته شد عمل اسلیو معده دارای مزایای بسیار زیادی میباشد. مهمترین مزیت این عمل سادگی انجام آن و خطرات کم می باشند.
کاهش وزن زیاد
حجم برداشته شده از معده در عمل اسلیو معده بیشتر از نصف اندازه طبیعی معده است به همین دلیل کاهش وزنی که بعد از این عمل اتفاق می افتد مقدار بسیار زیادی داشته و معمولاً بیشتر افراد بعد از انجام عمل اسلیو معده چیزی حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد وزن اضافه خود را از دست می دهند.
کاهش وزن سریع
از دیگر مزایای انجام عمل اسلیو معده کاهش وزن زیاد در مدت زمان کوتاه می باشد. بیشتر وزن اضافه بدن در شش ماه اول بعد از جراحی اسلیو معده کاهش پیدا می‌کند و میزان باقیمانده با روش های تکمیلی مانند ورزش کردن یا رژیم غذایی مناسب تا نهایتاً یک سال بعد از عمل به طور کامل کاهش پیدا می‌کند.
دوران نقاهت کوتاه
برخلاف بسیاری از روش‌های جراحی عمل اسلیو معده در دوران نقاهت بسیار کوتاهی داشته و از ۲۴ ساعت بعد از عمل فرد می‌تواند به زندگی عادی خود بازگردد تنها برخی فعالیت های سنگین و ورزش های نیاز به انرژی زیاد بهتر است تا یک یا دو ماه بعد از عمل به میزان کمتری انجام شوند تا بدن به وضعیت جدید خود عادت کرده و سطح انرژی بدن به حالت عادی باز گردد.
بدون عوارض
عمل اسلیو معده یکی از جراحی های بدون عوارض است. حتی درد و عفونت در محل بخیه ها نیز در این جراحی مشاهده نمی شود. به خصوص در صورتی که این عمل، توسط پزشکی حرفه ای مانند دکتر سلیمی انجام شود عوارض آن به طور قطعی به صفر رسیده و نتیجه گیری از آن بیشتر و با سرعت بالاتر خواهد بود.

عمل اسلیو معده
قبل و بعد از عمل اسلیو معده به چه نکاتی باید توجه کرد؟
هرچند عمل اسلیو معده یک عمل بدون عارضه و با دوران نقاهت کوتاه است اما برای نتیجه گیری بهتر و بیشتر رعایت برخی نکات پیش و پس از عمل ضروری می باشند.
نکات قبل از اسلیو معده
پیش از انجام عمل اسلیو معده بهتر است به پزشک مراجعه شود و آزمایشات لازم مانند آزمایش خون و غیره که توسط پزشک مشخص می‌شود به طور کامل انجام شود. همچنین در صورتی که بیمار برخی داروهای خاص را مصرف کند ممکن است به تشخیص پزشک مصرف دارو ها قطع شده یا به حداقل برسد. از نکاتی که در مورد عمل اسلیو معده پیش از آن ضروری می باشد می توان به تغییر در سبک زندگی و تغذیه اشاره کرد. به عنوان مثال در صورتی که فرد دارای خواب نامنظم باشد به دلیل اینکه این مشکل جز عوامل مهم در ابتلا به چاقی است ابتدا باید آن را برطرف کند.
نکات بعد از عمل اسلیو معده
بعد از انجام عمل اسلیو معده در درجه اول بیمار باید تا مدت زمانی مشخص است از یک رژیم غذایی متناسب با وضعیت جدید معده خود پیروی کند تا بدن به حجم جدید معده کرده و از همان حجم باقی مانده انرژی لازم را دریافت کرده و عمل هضم غذا را به درستی انجام دهد. همچنین بهتر از بعد از انجام این عمل تا مدتی از فعالیت‌های سنگین جلوگیری کرد تا سطح انرژی بدن به مقر سابق بازگردد. مراجعه به پزشکان از انجام اسلیو معده تا زمان مشخص شده باید به طور دقیق و در بازه زمانی معین صورت گیرد تا از هر مشکلی به موقع جلوگیری شود.
این نکات و سایر نکات لازم برای عمل اسلیو معده توسط پزشک به اطلاع بیمار می رسد. یکی از بهترین پزشکان در این زمینه این جراحی دکتر سلیمی می باشند.