قفل الکترونیکی یا قفل دیجیتال چیست و چه کاربردی دارد؟

قفل الکترونیکی روش به‌روز و ایمنی است که امروزه برای تامین امنیت منازل و ساختمان‌های شما به کار می‌رود. این قفل‌ها با همان قفل‌های سنتی جایگزین شده و به روش جدیدتری هم باز می‌شوند. زمانی که از قفل الکترونیکی استفاده می‌‌کنید، از مزایای جدیدی بهره می‌برید که واقعا نسبت به قفل‌های قدیمی بی‌شمارند. این قفل‌ها به گونه‌ای ساخته شده‌اند که از راه دور قابل کنترل‌اند و می‌توانید از باز یا بسته بودن آنها اطمینان پیدا کنید. برای باز کردن این قفل‌ها از روش‌های مختلفی می‌توانید استفاده کنید؛ مثلا استفاده از کارت، رمز، موبایل، ریموت، اثر انگشت، تشخیص چهره و … روش‌های معمول‌ آن هستند.

برای کنترل این قفل‌ها حتما باید از سیستم‌های کامپیوتری استفاده کنید و آنلاین یا آفلاین بودن آن به نوع قفل بستگی دارد. همانطور که می‌دانید باز کردن قفل با کلید بسیار ناامن است و در شرایط مختلف می‌تواند کار شما را سخت کند. مثلا زمانی که شیء خاصی در دست دارید یا به طور کُلی نمی‌توانید از کلید استفاده کنید، قفل الکترونیکی به کمک شما خواهد آمد؛ چرا که شما تنها با استفاده از یک کلیک موبایل می‌توانید درب را باز کنید.

کارکرد قفل الکترونیکی چیست؟

سیستم قفل الکترونیکی دقیقا مثل قفل سنتی کار می‌کند اما با این تفاوت که محرک اولیه باز یا بسته شدن قفل، الکترونیکی است. در واقع این نوع از قفل یک بخش به نام فعال کننده بهره می‌برد که قفل را در محل خود قرار می‌دهد تا درب قفل شود؛ از سوی دیگر شما با از کار انداختن فعال کننده می‌توانید درب اتاق را باز کنید.

هر کدام از روش‌های باز کردن این قفل‌های هوشمند مزایا و معایب خاص خود را دارند. کلید‌های فیزیکی و کار می‌توانند آسیب ببینند و گم شوند. رمز‌ها ممکن است فراموش شوند و به خاطر سپردن موارد طولانی آنها سخت است. از طرفی دیگر شما باید دائما رمزهایتان را تعویض کنید تا از امنیت بیشتری برخوردار شوید. اما روش‌های راحت‌تری مثل بازگشایی بیومتریک یا با استفاده از سیستم (کامپیوتر و موبایل) وجود دارد که راحت‌ترند. به طور کُلی کار با این قفل‌ها بسیار آسان است و شما به راحتی آن را یاد می‌گیرید. تنها باید تعویض باتری آن را فراموش نکنید و ابزاری که به وسیله ان قفل را باز می‌کنید را فراموش نکنید. البته روش‌های زیادی وجود دارد که شما به کمک آنها هرگز بیرون از خانه نمی‌مانید؛ مثلا قفل را به موبایل خود و خانواده‌تان وصل کنید.

مقایسه قفل‌های الکترونیکی و قفل‌های سنتی

ساختار قفل‌های سنتی به گونه‌ای است که تا زمانی که کلید وارد آن نشود، پین‌های آن در جای درست قرار نمی‌گیرند و این مانع از چرخیدن سیلندر قفل می‌شود. سیلندر با چرخش خود باعث باز شدن قفل می‌شود و کلید از این طریق می‌تواند قفل را باز کند؛ به طوری که لبه‌های دندانه‌دار کلید با قرارگیری در پین‌های قفل، می‌تواند سیلندر را بچرخاند و قفل باز شود.

اما قفل الکترونیکی درب قطعات دیگری دارد که محرک نام دارند که پیچ قفل را به موتور بسیار کوچکی وصل می‌کنند. این موتور بسیار کوچک است و داخل قفل قرار دارد. این موتور از طریق یک محرک الکترونیکی تحریک می‌شود و پس از آن موجب باز شدن قفل می‌شود. این محرک می‌تواند هر چیزی شامل یک کارت، صفحه کلید یا ریموت باشد که دستور باز شدن قفل را اجرا می‌کند. بسته شدن قفل الکترونیکی هم می‌تواند به روش مشابه انجام گیرد یا به صورت اتوماتیک و بدون نیاز به محرک انجام شود. به هر حال اطلاعات درون قفل دیجیتال کاملا پیکربندی شده است و دسترسی به آن تنها از طریق ورود رمز یا هر محرک الکترونیکی دیگر ممکن است.

در نهایت باید گفت که هر کدام از این قفل‌ها مزایا و معایبی دارند که البته قفل الکترونیکی مزایای بسیار بیشتری دارد؛ این مسئله با توجه به اینکه این قفل به‌روزتر است و از تکنولوژی‌های روز دنیا استفاده می‌کند، کاملا طبیعی است. مهم‌ترین عیب قفل‌های سنتی امنیت کم آنهاست که این عیب در قفل‌های دیجیتال به خوبی پوشش داده می‌شود. همچنین می‌توان به راحتی رمز قفل‌های دیجیتال را تغییر داد اما برای عوض کردن قفل سنتی باید کل قفل را تعویض نمود. در ادامه بیشتر به مزایای قفل الکترونیکی نسبت به قفل سنتی اشاره می‌کنیم.

مزایای قفل الکترونیکی چیست

این قفل به کلید نیاز ندارد

شما با استفاده از این نوع قفل‌ها دیگر نیازی به حمل دسته کلید ندارید و می‌توانید با استفاده از یک رمز ورود قفل دیجیتال خود را باز کنید. این باعث می‌شود کسی پشت درب نماند و شما از راه دور نیز بتوانید آن را برای آشنایان باز کنید.

غیرقابل نفوذ و کاملاً امن است

سارقین با روش‌های قبلی نمی‌توانند به قفل نفوذ پیدا کنند و شما اصلا لازم نیست نگران وارد شدن دیگران به ساختمان باشید. ضمنا زمانی که درب بسته می‌شود، قفل به صورت خودکار بسته می‌شود. ضمنا برای باز کردن درب شما باید رمز دقیق را بدانید یا به محرک تشخیصی قفل (بیومتریک، کارت، ریموت و …) دسترسی داشته باشید.

تعمیر و نگهداری ارزان

همانطور که قبلا هم گفتیم برای اینکه بتوانید قفل درب را عوض کنید، می‌توانید رمز قفل الکترونیکی را تغییر دهید. با اینکار ساده گویا قفل جدیدی تهیه کرده‌اید. اما قفل‌های سنتی باید به طور کامل تعویض شوند. همچنین یکی از مهم‌ترین مزایای این قفل‌ها این است که تا مدت طولانی می‌توانند با یک باتری کار کنند و نیازی به خرید ابزار خاصی ندارند. اگر این قفل‌ها درست نصب شوند، تا مدت‌ها سالم می‌مانند و نیازی به تعمیر ندارند.

بنابراین به طور کُلی می‌توان گفت که قفل‌ الکترونیکی مزایای بی‌شماری نسبت به قفل‌های قدیمی دارد و در جایی که امنیت آن مهم است، ضروری به نظر می‌رسد.

دستگیره درب ورودی

دستگیره درب ورودی یکی از مهم‌ترین یراق‌آلات مربوط به دکوراسیون درب و پنجره است که تاثیر زیادی در دکوراسیون داخلی شما و تامین امنیت ساختمان دارد. این دستگیره بر روی اولین درب منزل شما قرار دارد و می‌تواند اولین جرقه را در ذهن افرادی که وارد منزل می‌شوند ایجاد کند. یک دستگیره ورودی ممکن است یک طرفه باشد یا از هر دو طرف کارکرد داشته باشد؛ استفاده از دستگیره‌های یک طرفه برای جلوگیری از ورود افراد متفرقه از خارج به داخل ساختمان است. همچنین ممکن است انواع مختلفی گرد، بلند یا … داشته باشد. ضمنا نکته‌ دیگری که باید به آن توجه کنید این است که دستگیره از چپ بازشو یا راست بازشو باشد.

ایمنی و استحکام دستگیره‌های درب ورودی بسیار مهم است و می‌تواند بر احساس آسایش شما تاثیر بگذارد. بنابراین دستگیره باید در مقابل شکستگی، خراب شدگی، ضربه و اصطکاک مقاوم باشد. بنابراین جنس دستگیره درب هم در این قسمت اهمیت پیدا می‌کند.

درباره htnprime

گروه تولیدی بازرگانی آریا یراق صنعت یا همان htnprime تولیدکننده و عرضه کننده یراق آلات سطح بالا و درجه اول در ایران است که با بسیاری از برندهای داخلی و خارجی معتبر همکاری گسترده دارد. آریا یراق با تنوع بالای محصولات، ضمانت بدون قید و شرط، کیفیت بالا و برخورداری از استانداردهای مختلف بین‌المللی، همیشه سعی در کسب رضایت مشتریان دارد. یراق آلات عرضه شده توسط این برند آنقدر متنوع و با کیفیت است که توصیف آنها در یک مطلب نمی‌گنجد و برای بررسی همه آنها باید به سایت htnprime مراجعه کنید. ما به شما عزیزان پیشنهاد می‌کنیم با بازدید از سایت htnprime از خدمات این شرکت دیدن کنید و در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر، با شماره تماس درج شده در بخش تماس با ما ارتباط برقرار نمایید.