محافظ امنیت جاده

بلوک‌های سیمانی و بتنی بزرگ که در جاده‌ها برای جداسازی استفاده می‌شود اما لیاقت این قطعات پیش ساخته بتنی با تاریخچه جالب‌شان، که نمی‌دانیم تا به حال چندبار جان ما را نجات داده‌اند، بیشتر از این توضیح کوتاه است .

بلوک نیوجرسی نیوجرسی‌هایی که امروز استفاده می‌شوند موانع بتنی قابل حملی هستند خطوط ترافیک را از هم جدا می‌کنند. در وهله اول این قطعه‌ها طوری و برای آن طراحی شده‌اند که اجازه ندهند خودروها به مسیر روبه‌رو منحرف شوند و تصادف‌های شاخ‌به‌شاخ اتفاق بیفتد به لطف زاویه کم لبه‌هایشان نیوجرسی‌ها حتی در صورت بروز تصادف هم خسارت را کاهش می‌دهند.

احتمالا تنها در ایران به این مانع‌ها می‌گویند بلوک نیوجرسی این قطعات در انگلیسی به مانع جرسی Jersey barrier معروف هستند. اما به دلیل رنگ و متریال مشابه با بلوک‌های سیمانی به بلوک نیوجرسی معروف‌اند این قطعات با نام‌های دیوار جرسی برآمدگی جرسی بتن نیوجرسی و بعضا حتی نیوجرسی باربر هم شناخته می‌شوند.

البته این بلوک‌ها کاربردهای دیگری هم دارند. هدایت رودخانه‌ها، سیل بند و جلوگیری از انتشار آتش در جنگل‌ها محافظت از کارگرهای پروژه‌های عمرانی و عابران پیاده جداسازی فضا مثلا در پمپ بنزین‌ها و پایانه‌ها تغییر مسیر ترافیک و چند خطه کردن جاده‌ها. این موانع یک ارتقای چشمگیر در مقایسه با گاردریل‌ها بودند چون مقاومت بیشتری داشتند و در اثر ضربه جمع یا کاملا از جا کنده نمی‌شدند.

تاریخچه و روند توسعه

این قطعات در موسسه فناوری استیونز واقع در نیوجرسی در ایالات متحده در سال ۱۹۵۰ توسعه یافتند تا بتوان بزرگراه‌های این منطقه را به چند لاین تقسیم کرد. قطعاتی که در آن زمان ساخته شدند، از نیوجرسی‌های امروزی کوتاه‌تر بودند و مدولار هم نبودند.

اما بلوک‌های مدرن مدولار و بلندتر کارایی بیشتری دارند. در حال حاضر این حفاظ‌ها از فناوری‌ها و تکنیک‌های نوینی مانند بتن خودتراکم عمل‌آوری بتن با بخار و تولید به صورت مفصلی هم استفاده می‌کنند در ایران این قطعات برای اولین بار در سال ۱۳۷۵ به همت وزارت راه و ترابری تولید و استفاده شدند.

نیوجرسی مفصلی  حتما حالا می‌توانید حدس بزنید که نیوجرسی مفصلی چیست نیوجرسی‌های مفصلی یا مفصل‌دار از لحاظ ظاهری تفاوتی با نمونه‌های بدون مفصل ندارند اما میلگرد به کار رفته در آنها مقاومت‌شان را به شدت افزایش می‌دهد و البته روش ساخت آنها را هم کمی تغییر می‌دهد.

مصالح بلوک نیوجرسی  نیوجرسی ترافیکی «بتنی» از مواد اولیه زیر تشکیل می‌شود سیمان؛ که ویژگی‌‌های آن باید با استاندارد شماره ۳۸۹ برای سیمان پرتلند تیپ ۱ و ۲ تطبیق داده شود. سنگدانه‌ها؛ شامل ماسه، شن عدسی و شن بادامی که باید با استاندارد شماره ۳۰۲ تطبیق داده شوند. آب؛ که باید عاری از مواد آلی، قلیایی و اسیدی، و هماهنگ با استاندارد شماره ۱۴۷۴۸ باشد. بنابراین آب آشامیدنی برای اینکار مناسب نیست، چون کمی اسیدی است. افزودنی های بتن؛ که می‌توانند به شکل مایع یا پودری باشند. این مواد با هدف افزایش کیفیت و ایجاد سطح یکنواخت به کار می‌رود. میلگرد؛ که مقاومت قطعات را بالا برده و انحرافات را کاهش می‌دهد. مقاوت کششی این میلگردها باید بالا حداقل ۴۰۰ مگاپاسکال باشد.

انواع نیوجرسی جاده

مانع‌های نیوجرسی را می‌توان بر اساس جنس‌شان در سه دسته کلی قرار داد:

نیوجرسی بتنی تا اینجا در حال توضیح و تشریح همین قطعات بودیم. بتن پیش ساخته نیوجرسی با ریختن میکسِ مصالح در قالب‌های آماده تولید می‌شود، و از نظر اتصال در سه گروه قرار می‌گیرد: بلوک‌ نیوجرسی مفصلی بلوک‌ نیوجرسی اتصال کام و زبانه بلوک‌ نیوجرسی بدون اتصال

نیوجرسی پلی اتیلن نیوجرسی پلاستیکی

این مدل مانع ترافیکی نیوجرسی سبک را بیشتر در شهرها می‌بینید. این نمونه‌ها معمولا با پلی اتیلن سنگین ساخته می‌شوند، و وزن پایین مهمترین مزیت آنهاست. نیوجرسی‌های پلاستیکی توخالی هستند اما می‌توان آنها را با آب یا سنگدانه پر کرد تا مقاومت‌های به میزان چشمگیری افزایش یابد. اگر هم تنها از آنها به عنوان پارتیشن استفاده می‌شود می‌توان در آنها نورپردازی کار گذاشت تا زیبایی محیط بیشتر شود در مقایسه با بتن پیش ساخته نیوجرسی این نمونه‌ها از نظر ظاهری متنوع‌تر هستند.

انواع اتصالات بتن

در ادامه ملاحظه می‌کنید که انواع اتصالات بلوک نیوجرسی چیست. به یاد داشته باشید که تمام این نمونه‌ها در تیپ‌های گوناگون با ابعاد و وزن منحصربه‌فرد تولید می‌شوند.

نیوجرسی بدون اتصال

هما‌ن‌طور که از نام‌شان مشخص است، این بلوک‌ها را نمی‌توان به یکدیگر متصل کرد. این موانع برای مسیرهایی که پیچ و خم زیادی دارند و جداسازی فضاها بسیار رایج هستند.

نیوجرسی مفصلی

این نیوجرسی‌ها حفره مخصوصی دارند که میلگردهای فولادی از درون آنها عبور می‌کند. این نوع نیوجرسی‌ها مانند یک دیوار و جداساز قدرتمند عمل می‌کنند، و اکثرا در حاشیه جاده‌ها به کار می‌روند.

نیوجرسی کام و زبانه نر و ماده

این مدل‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که کاملا به یکدیگر می‌چسبند، و دیواری تقریبا نفوذناپذیر به وجود می‌آورند. بلوک نیوجرسی کام و زبانه بیشتر در جاده‌ها، خیابان‌ها و همچنین حاشیه رودخانه‌ها دیده می‌شود.

خرید بلوک نیوجرسی مفصلی

این قطعات نه تنها تاثیر قابل تاملی بر کاهش آمار تصادفات جاده‌ای دارند بلکه در بسیاری سناریوهای دیگر که به آنها اشاره شد مفید واقع می‌شوند این موانع حتی از بازتاب آزاردهنده نور خودروهای مقابل در شب جلوگیری می‌کند ین موارد را به استحکام بالا و هزینه تعمیرات و نگهداری پایین اضافه کنید تا دلیل محبوبیت این قطعات پیش ساخته را متوجه شوید.

ما در شرکت با خط تولید تخصصی در بتن آماده و قطعات پیش ساخته در تهران، آماده تامین نیوجرسی مفصل دار بتنی در تهران و شهرهای اطراف هستیم. ما ضمن استفاده از بهترین مصالح و کنترل کلیه فرآیندهای تولید توسط تیمی متشکل از برترین متخصصان، محصولات خود را با گارانتی ارائه می‌دهیم. انواع افزودنی بتن این ماده زمخت و بی‌روح را که بتن باشد به یک متریال حقیقتا شگفت‌انگیز تبدیل می‌کند.

مواد افزودنی بتن

افزودني بتن یک ماده‌ایست به غیر از سیمان پرتلند، سنگدانه‌ها و آب همان ترکیبات بتن که به صورت جامد پودری یا مایع، پیش از اختلاط یا در حین اختلاط به بتن برای اصلاح ویژگی‌های آن اضافه می‌شود. افزودنی های بتن را از چند نظر می‌توان دسته‌بندی کرد؛ اما در حالت کلی، در دو دسته افزودنی‌های شیمیایی و افزودنی‌های معدنی قرار می‌گیرند.

همان‌طور که می‌دانید، انواع افزودنی‌ها با هدف افزایش کیفیت و انعطاف بتن تازه و همچنین بتن سخت‌شده به آنها اضافه می‌شوند. در مورد بتن تازه، اینها مهمترین خواص مدنظر مهندسان است: افزایش مقاومت در برابر رطوبت با استفاده از افزودنی بتن ضد آب و افزودنی بتن جهت آب بندی ارتقای کیفیت با استفاده از سنگدانه و انواع پوزولان‌ها محافظت در برابر خوردگی و واکنش‌های قلیائی این موارد مستقیما کیفیت بتن تازه را بالا می‌برد؛ و به طور غیر مستقیم هم در مرغوبیت بتن سخت‌شده موثر است. تنظیم زمان گیرش بتن که با استفاده از زودگیر کننده‌ها و دیرگیر کننده‌ها انجام می‌شود تنظیم روان بودن بتن که به کمک روان کننده و فوق روان کننده بتن انجام می‌شود.

مزایای افزودنی بتن تهیه بتن مقاوم در برابر یخ‌زدگی و ذوب شدن‌های مکرر کنترل واکنش‌های قلیایی‌های سیمان با شن و ماسه افزایش کارائی بتن بدون نسبت آب به سیمان سرعت بخشیدن به روند کسب مقاومت اولیه تغییر رنگ برای مصارف دکوراتیو کاهش هزینه‌های ساخت‌وساز تنظیم و بهبود ویژگی‌های بتن کمک به توسعه پایدار افزایش زمان گیرش

البته باید یادآوری کنیم که به ویژگی‌هایی مانند کارایی، مقاومت، قابلیت پرداخت پایایی و توان آب‌بندی بدون خرید افزودنی بتن و استفاده از آنها هم می‌توان دست پیدا کرد. اما ویژگی‌های خاص‌تری که از آنها صحبت کردیم، تنها با خرید افزودنی های بتنی و اختلاط آنها با بتن امکان‌پذیر است.

افزودني بتن مناسب  پیش از مراجعه به شرکت‌های فروش افزودنی های بتن در تهران و خرید محصول مناسب، باید درباره بتن، مواد افزودنی و تاثیرهای متقابلی که این مواد بر یکدیگر می‌گذارند اطلاعات کامل و به‌روزی داشته باشید.

برای انتخاب محصول مناسب مخصوصا هنگام خرید اینترنتی افزودنی های بتن باید به تمام جوانب مانند طرح اختلاط، کیفیت سیمان و سنگدانه، حجم بتن ریزی، محیط اجرا و زمان‌بندی پروژه در محاسبات دقت شود.

این مسائل هنگامی که لازم است از چند ماده افزودنی استفاده شود، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. چون باید از تاثیر افزودنی های بتن روی یکدیگر هم مطلع بود، و به آن توجه داشت.

به همین دلیل، توصیه می‌کنیم حتما هنگام انتخاب محصول و خرید از کارشناسان فروش افزودنی های بتن در تهران و دانش آنها استفاده کنید، و صرفا به برگه فنی محصول بسنده نکنید.

نحوه نگهداری افزودنی های بتن

افزودنی‌ها مواد معدنی یا ترکیبی از چند ماده شیمیایی‌اند که خواص متفاوتی دارند، و با اهداف مختلفی با بتن مخلوط می‌شوند. به همین خاطر بسیار مهم است که پس از تهیه آنها طبق موارد ایمنی و بهداشتی مخصوص به هر ماده از آنها نگهداری و استفاده کنید. اگر در این‌باره نیز به اطلاعات بیشتری نیاز داشتید، هنگام ثبت سفارش می‌توانید از مشاوران و کارشناسان فروش افزودنی های بتن ما کمک بگیرید.

دماهای بالا یا پائین می‌توانند این مواد را تخریب کنند. برای جلوگیری از این اتفاق، محیط‌های سربسته با دما و رطوبت مناسب را برای نگهداری آنها در نظر بگیرید. فراموش نکنید که ذخیره و نگهداری صحیح افزودني بتن منجر به افزایش عمر آنها شده، و می‌توانید در پروژه‌های دیگر هم از آنها استفاده کنید.

نکات مهم پس از خرید افزودنی بتن هنگام استفاده

در طول زمان باید عملکرد هر افزودنی بتن جهت آب بندی و … را مشخص کنید. استفاده از محصولات یک شرکت افزودنی بتن تنها پس از تصویب دستگاه نظارت مجاز است. امکان استفاده از افزودنی بتن در محل کارگاه باید پیش از کار و طی آزمایش‌های استاندارد اثبات شود. اگر قرار است از چند افزودنی به صورت همزمان استفاده کنید؛ باید ابتدا سازگاری آنها را با سیمان بررسی کنید. اگر قصد ساخت بتن مسلح دارید، نباید از کلرید کلسیم و سایر افزودنی حاوی کلر جز ناخالصی‌های مواد تشکیل‌دهنده خود افزودنی استفاده کنید. میزان افزودنی های بتن را با نهایت دقت اندازه بگیرید. هرگونه اشتباه در این مرحله می‌تواند عواقب ناخوشایندی در بتن تازه یا سخت‌شده داشته باشد. برای اختلاط محصولات نمایندگی افزودنی های بتن دو راه دارید: آنها را با آب اختلاط بتن ترکیب کنید و همراه سایر ترکیبات بتن درون میکسر بریزید؛ یا آن را کم‌کم و در حین کار به میکسر اضافه کنید.

قیمت افزودنی بتن

قیمت افزودنی های بتن در وهله اول به نوع ماده مدنظر شما و میزان آن بستگی دارد. البته یک عامل دیگر هم در تعیین قیمت مواد افزودنی بتن وجود دارد که کمتر به آن اشاره می‌شود: امکانات و سرمایه‌های فکری تولید این مواد.

پیچیدگی تاثیرهایی که بتن و افزودنی‌ها روی یکدیگر دارند، هر تولیدکننده و شرکت افزودنی بتن را ملزم به داشتن دانش کامل درباره شیمی سیمان و بتن، در اختیار داشتن واحدهای آزمایشگاهی مجهز و البته به کار گیری و واحد تحقیق و توسعه می‌کند.

شیمی هیدراتاسیون سیمان یک فعل و انفعال شیمیایی پیچیده در در صنعت ساخت‌وساز است، که هنوز ابهامات و سوالاتی درباره آن وجود دارد. ابهاماتی که با افزودن سنگدانه به خمیر سیمان هنگام تولید بتن بیشتر هم می‌شود.

فروش افزودنی های بتن در تهران

جهت خرید افزودنی بتن در تهران و شهرهای اطراف، شامل فوق روان کننده بتن، افزودنی بتن ضد آب، افزودنی بتن جهت آب بندی، چسب بتن، فوم حفاری و …، تحت آخرین استانداردها و قیمت‌های رقابتی همین حالا با ما تماس بگیرید.

نیوجرسی بتنی مفصلی، که با نام‌های بلوک نیوجرسی، حفاظ بتنی نیوجرسی، جدول نیوجرسی یا جداکننده نیوجرسی هم شناخته می‌شود، یک مانع بتنی با کاربردهای گوناگون است. اما در حالت کلی، این بلوک‌ها بخش عمده‌ای از امنیت جاده‌ها و معابر را تامین می‌کنند.

کاربرد نیوجرسی بتنی

این حفاظ‌ها در واقع از نظر روش ساخت و نوع متریال به سه دسته تقسیم می‌شوند حفاظ پلاستیکی حفاظ بتنی نیوجرسی و حفاظ بتنی مسلح نیوجرسی.

از لحاظ نوع اتصال هم می‌توان آنها را به سه دسته تقسیم کرد حفاظ نیوجرسی بتنی مفصل دار، حفاظ نیوجرسی بدون اتصال و حفاظ نیوجرسی کام و زبانه. از این بلوک‌های مفصل دار بیش از هرچیز برای افزایش امنیت بزرگراه‌‌ها و جاده‌‌ها استفاده می‌شود با امنیتی چندبرابر گاردریل‌ها. این قطعات از جدیدترین جداکننده‌ها محسوب شده، و طوری طراحی و ساخته می‌شوند که در صورت تصادم وسایل نقلیه از آسیب‌های جدی جلوگیری کنند.

علاوه بر افزایش امنیت معابر و جاده‌ها، نیوجرسی بتنی مفصلی کاربردهای دیگری هم دارد: تفکیک محوطه‌های صنعتی و شهری، پارکینگ‌ها، پایانه‌ها، پمپ بنزین هدایت آب رودخانه‌ها و همچنین استفاده به عنوان سیل‌بند جلوگیری از انتشار آتش در باغ‌ها، دشت‌ها و جنگل‌ها رفیوژ وسط خیابان‌های اصلی جهت ایجاد فضای سبز کنار جاده‌های فرعی و ایستگاه‌های کنار جاده‌‌ای تعیین مسیر در دوربرگردان‌ها تغییر مسیر وسایل نقلیه جداسازی خطوط ترافیک.

مزایایی بلوک بتنی نیوجرسی

نیوجرسی مفصلی یک قطعه بتنی بزرگ و سنگین است، اما با وجود ساخت نمونه‌‎های پلاستیکی که با آب پر می‌شود، همچنان کاربرد و درخواست قابل توجهی دارد. دلیل آن را باید در مزایای این جداکننده‌ها جست‌وجو کرد

یکی از مهمترین مزایای بلوک نیوجرسی در جاده‌‎سازی، مسلح بودن قطعات آن است. اتصالات جانبی این حفاظ‌ها باعث می‌شود تا بتوان آن را با سرعت بالا و به صورت یکنواخت نصب کرد.

مزیت دیگر حفاظ بتنی نیوجرسی این است که به سادگی آسیب نمی‌بینید، و دچار خرابی نمی‌شود. در صورت آسیب دیدن هم می‌توان به راحتی و با کمترین هزینه آنها را جایگزین کرد.

نیوجرسی بتنی مفصلی علاوه بر کاهش انحراف وسایل حمل‌ونقل، از بازتاب آزاردهنده نور خودروهای مقابل در شب نیز جلوگیری می‌کند. به همین دلیل از آن در کلیه پروژه ‌های راه و ترابری، شهرداری و … استفاده می‌‌شود.

خرید نیوجرسی بتنی مفصلی تهران

شرکت با خط تولید تخصصی در بتن آماده و قطعات پیش ساخته در تهران، قادر به تامین نیوجرسی مفصل دار بتنی در تهران و شهرهای اطراف است. ما ضمن استفاده از بهترین مصالح و کنترل کلیه فرآیندهای تولید توسط تیمی متخصص، محصولات خود را با گارانتی ارائه می‌دهیم.

سرباره در واقع محصول فرعی فرآیند ذوب آهن برای به دست آوردن فلز از سنگ معدن خام است. در سال‌های اخیر، بحران محیط زیست و مسائل اقتصادی منجر به استفاده از مواد بازیافتی در صنایع مختلف از جمله ساخت و ساز شده است. بتن نیز از این قاعده مستثنی نیست. در بتن‌های سرباره‌ای سنگدانه‌های سرباره‌ای جایگزین سنگدانه‌های رایج می‌‌شود. و چون سنگدانه جزء اصلی بتن محسوب می‌شود هرچه سنگدانۀ مقاوم‌تری استفاده شود، بتن پیش ساخته با مقاومت بالاتری حاصل می‌شود.

سرباره روباره محصولی است که هنگام تولید آهن در سرباره کوره‌های آهن‌گدازی به صورت مذاب به دست می‌آید. که بعد از سرد شدن در مصارف گوناگون استفاده می‌شود.

این ماده ترکیبی از سیلیکات و اکسید فلزی و مواد شیمیایی دیگری است. بعد از سرد شدن و شکل گرفتن، از این ماده در ساخت سیمان سرباره، بالاست راه آهن، مواد نسوز، زیرسازی جاده‌ها، آسفالت و بتن استفاده می‌شود. درصد سیلیس موجود در سنگدانه‌های سرباره‌ای کوره‌های قوس الکتریکی در مقایسه با سرباره‌های کوره بلند بسیار ناچیز و غیرفعال است. و در نتیجه هیچ گونه نگرانی جهت واکنش‌های سیلیس قلیایی در این نوع بتن وجود ندارد.

نقش سرباره در بتن

تاثیر و نقش سرباره در بتن سخت شده و تازه بسیار زیاد است که زیر به آن اشاره کرده‌ایم:

سرباره بر آب انداختن بتن  موثر است. شدت این تاثیر در بتن حاوی سرباره آهن گدازی بستگی به سطح مخصوص و نرمی سرباره در مقایسه با سیمان و نیز اثر ناشی از مجموعه سیمان و روباره بستگی دارد. وقتی روباره ریزتر از سیمان باشد و جایگزینی وزنی به نسبت مساوی انجام گیرد، آب انداختگی کم می‌شود. و بالعکس چنانچه سطح مخصوص روباره کم باشد، احتمال دارد روند آب انداختگی و مقدار آن افزایش یابد.

سرعت کسب مقاومت بتن روباره ای به عوامل متعددی بستگی دارد. در مقایسه با سیمان پرتلند مصرف سرباره نوع ۱۲۰ مقاومت یک تا سه روزه را کاهش و مقاومت ۷ روزه را افزایش می‌دهد. مصرف روباره نوع ۱۰۰ موجب کاهش مقاومت در سنین ۱ الی ۲۱ روزه می شود و بعد از آن مقاومت بیشتر و یا برابر یا سیمان می‌شود.

استفاده از روباره نوع ۸۰ به طور کلی موجب کاهش مقاومت می‌شود. چرا که روند آبگیری سرباره کندتر از سیمان معمولی است در نتیجه زمان گیرش افزایش می‌یابد و دمای بتن و سرعت مقاومت آن نیز کمتر می‌شود. ولی مقاومت بتن سرباره ای در دراز مدت در مقایسه با بتن معمولی افزایش می‌یابد.

جایگزینی سیمان یا سرباره در بتن حاوی روباره، زمان گیرش را به تاخیر می‌اندازد. مدت این تاخیر به دمای اولیه بتن، نسبت اختلاط سیمان و سرباره، نسبت آب به مواد سیمانی و خواص سیمان بستگی دارد. برای مثال در دمای حدود ۲۳ درجه سانتی گراد زمان گیرش ۳۰ الی ۶۰ دقیقه افزایش می‌یابد و هرچه دما پایین‌تر باشد تاخیر در زمان گیرش بیشتر می‌شود. در حالی که در دمای ۳۰ درجه سانتی گراد افزایش زمان گیرش بسیار ناچیز است.

واکنش تدریجی سرباره با هیدرواکسید کلسیم و قلیایی های حاصل از آبگیری سیمان موجب ایجاد ژل بیشتر و مسدود شدن فضای خالی و در نتیجه کاهش نفوذپذیری بتن می‌شود. تقلیل نفوذپذیری بتن روباره ای، نفوذ یون کلر را به منافذ و فضای خالی بتن، کاهش می‌دهد و در نتیجه بتن در برابر حوردگی میلگردها مقاوم می‌شود. این اثر وقتی که مقدار روباره افزایش یابد بیشتر است.

کاربرد سرباره در بتن

اگر سرباره تولید شده در کوره بلند را به حال خود گذاریم تا سرد شود یا آن را با استفاده از آب سریع سرد کنیم، از آن می‌توان در بتن‌سازی، ساخت جاده‌ها، خاک‌ریزها، آبراهه‌ها، تولید پشم سنگ، ساخت شیشه، ساخت بلوک‌های ساختمانی سبک و مواد اولیه سیمان سرباره‌ای استفاده کرد.

اگر سرعت سرد کردن سرباره مذاب بیشتر شود، سرباره به حالت شیشه‌ای در می‌آید. از این محصول میتوان در ساخت سیمان، پرکننده‌های سبک و مواد اولیه شیشه‌سازی استفاده کرد.

سرباره تولیدشده در فولادسازی نیز کاربردهای متنوعی دارد. از این سرباره در ساخت روکش مقاوم و پایا برای جاده‌ها، تولید آسفالت‌های مقاوم در برابر لغزش، زیرسازی و شانه‌سازی جاده‌ها استفاده می‌شود. علاوه بر این، سرباره فولادسازی در ساخت انواع سیمان پرتلند نیز استفاده می‌شود.

استفاده از این ماده در سیمان پرتلند، سبب افزایش ظرفیت، کاهش آلودگی محیط‌ زیست و صرفه‌جویی در مصرف انرژی می‌گردد.

کاربردهای کشاورزی و کمک به بهبود زیست‌محیطی سواحل نیز از کاربردهای دیگر سرباره‌های آهن و فولاد است. سرباره فولادسازی به سبب داشتن ترکیباتی مفید برای کشاورزی، از جمله اکسید مولیبدن، می‌تواند سبب بهبود خاک‌های زراعی و به تبع آن افزایش تولید محصولات کشاورزی شود. به عنوان مثال، از دیرباز این سرباره در کشت ذرت و سویا استفاده می‌شده است. علاوه بر این، استفاده از سرباره فولادسازی در کشت نیشکر و برنج نیز نتایج مطلوبی در پی داشته است. هم اکنون برای گسترش استفاده از سرباره فولادسازی در کشاورزی، تحقیقات مختلفی در حال انجام است.

اخیرا، در ژاپن برای بازسازی و ترمیم وضعیت سواحل و تقویت رشد گیاهان، ماهی‌ها و سایر موجودات دریایی، از سرباره‌های آهن و فولادسازی استفاده شده است. برای این منظور، با استفاده از ذرات و بلوک‌هایی از جنس سرباره، بسترهایی درکف دریا ساخته می‌شود.که به محلی برای رویش گیاهان و زندگی جانوران دریایی تبدیل می‌شود.

از نظر فیزیکی، سرباره بایستی دارای بافت شیشه‌ای باشد. در سیستم‌های امروزی با استفاده از آب پاشی با فشار بالا شرایطی را به وجود می‌آورند که حالت شیشه‌ای سرباره به حدود ۹۵ تا ۱۰۰ درصد برسد. حالت شیشه‌ای سرباره و ترکیب شیمیایی مناسب با آن از عوامل اصلی تعیین‌کننده خاصیت هیدرولیکی تشکیل فعل و انفعال با آبسرباره است.

دلیل گیرش سرباره شیشه‌ای وجود اکسیدهای آمورف  است که در شرایط و حالت بی نظم در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند. به علاوه بر بررسی میکروسکوپی سرباره‌ای که به آهستگی خنک می‌شوند، به خوبی می‌توان کریستال‌های گلنایت یا ژهلنیت و آکرومانیت و … را مشاهده کرد. این در حالتی است که در سرباره ریزدانه چنین کریستال‌هایی وجود خارجی ندارند.

خواص شیمیایی سرباره در بتن

اجزای تشکیل دهنده سرباره به طور عمده آهک، سلیس و آلومین است و شباهت بسیاری به اجزای سیمان پرتلند دارد. ترکیب شیمیایی سرباره بستگی به ترکیب سنگ معدن همچنین ناخالصی‌های موجود در سنگ آهک اضافه شده به کوره دارد. لذا از نظر هدایت تولید آهن در کوره ذوب آهن بهتر است سنگ آهک دارای خلوص بالاتری باشد. به طور کلی سرباره ها تفاوت هایی در ترکیب شیمیایی خود دارند و درصد ترکیب اجزای اصلی آن‌ها با هم متفاوت است.

در این مقاله سعی کردیم شما را با زیر و بم سرباره در بتن آشنا کنیم. به طور کلی درحدود ۷۵% حجم یک بتن را سنگدانه‌های آن تشکیل می‌دهد. در یک طرح متفاوت برای ساخت بتن می‌توان به جای استفاده از سنگدانه‌ها از سرباره مس به عنوان یک جایگزین مناسب در بتن خودتراکم استفاده کرد. این محصول  به بهبود شرایط ریولوژی بتن کمک زیادی می‌کند. و همچنین برای افزایش مقاومت آن از میکروسیلیس و افزودنی‌های مشابه به آن استفاده می‌شود.