هزینه گرفتن وکیل برای دعاوی حقوقی چقدر است؟

استفاده از وکیل برای انجام کارهای قضایی و پیشبرد پرونده‌ های مختلف، یا عقد قرارداد مشارکت در ساخت و… این روزها امری ضروری است. یکی از مواردی که در خصوص گرفتن وکیل پایه یک دادگستری باید در نظر داشته باشید، هزینه حق الوکاله است. مبلغ حق الوکاله برای پرونده‌ ها و پیچیدگی‌ ها و موضوع‌ های مختلف می‌ تواند متفاوت باشد. از همین رو برای اطلاع از این قیمت ها شما می‌ توانید به سایت نسیم سلطانی، وکیل پایه یک دادگستری مراجعه کنید. البته اطلاعات و تجربیات ما در خصوص اینکه هزینه گرفتن وکیل برای دعاوی حقوقی چقدر است؛ می‌ تواند برای شما مفید باشد.

منظور از حق الوکاله چیست؟

حق الوکاله مبلغی که موکل به وکیل خود پرداخت می‌ کند و با توجه به آن رسیدگی به روال پرونده‌ ای را به او می‌ سپارد. معمولاً حق ‌الوکاله وکیل پایه یک دادگستری تحت تاثیر پارامترهای مختلفی است که هر کدام از آنها به گونه ای می‌ توانند روی مبلغ نهایی تاثیر بگذارند. بعد از اینکه مبلغ مورد توافق به وکیل پرداخت شد، انجام اموری که در در قرارداد وکالت ذکر شده مانند قرارداد مشارکت ، حل کردن پرونده‌ های حقوقی، ملکی و… بر عهده وکیل خواهد بود. همچنین باید بدانید که محدوده کلیه حق الوکاله و هزینه گرفتن وکیل از سمت کانون وکلای دادگستری به تمامی وکیل‌ های عضو این کانون ابلاغ می‌ شود.

محاسبه هزینه وکیل پایه یک در تهران

همان طور که گفته شد محاسبه هزینه وکیل پایه یک در تهران تحت تاثیر عوامل مختلفی مانند میزان تجربه و تخصص وکیل، میزان تحصیلات و دانشگاه مورد نظر، نوع پرونده و میزان پیچیدگی آن و… می‌ باشد. همچنین باید این مورد را در نظر داشته باشید که هزینه وکیل و نحوه پرداخت آن اولاً طی توافق فرد مورد نظر به وکیل خود مشخص می‌ شود؛ از همین رو نمی‌ توان فرمول خاص و مشخصی برای آن پیدا کرد. ولی در صورتی که توافق‌ های مورد نظر برای تعیین هزینه وکیل پایه یک دادگستری انجام نشد، موکل باید تعرفه قانونی که از طرف قوه قضاییه به تصویب رسیده است را به وکیل خود پرداخت کنند. این تعرفه‌ های قانونی نیز دارای تفاوت‌ هایی هستند که در دعاوی امور کیفری، دعاوی مالی و غیرمالی و… فرق دارند.

هزینه گرفتن وکیل برای قرارداد مشارکت در ساخت

هزینه اخذ وکیل برای انجام امور مربوط به قرارداد مشارکت در ساخت و سایر دعاوی مالی در هر سال توسط قوه قضاییه تعیین می‌ شود. دعاوی مالی در پرونده‌ های قضایی به شکلی کلی هر پرونده‌ ای را که موضوع آن در خصوص منفعت مالی اشخاص باشد، شامل می‌ شود. به عنوان مثال اختلافات ملکی، عقد قرارداد مشارکت در ساخت، اختلاف حساب و… بخشی از این موارد به شمار می‌ روند. لیست زیر میتواند درک درستی از هزینه گرفتن وکیل برای دعاوی حقوقی به ما بدهد:

  • مبالغ بالای ۳۰ میلیارد ریال، ۳ درصد از بها به عنوان هزینه در نظر گرفته می‌ شود.
  • در شرایطی که مبالغ بالای ۱۰ میلیارد تا ۳۰ میلیارد ریال هستند، ۴ درصد از بها
  • مبالغ بین دو میلیارد ریال تا ۱۰ میلیارد ریال، ۵ درصد بها
  • مبالغ ۵۰۰ میلیون ریال تا ۲ میلیارد ریال، ۷ درصد بها
  • مبالغ زیر ۵۰۰ میلیون ریال، هشت درصد بها

از آنجایی که ممکن است درک قیمت‌ ها و اطلاع دقیق از آنها برای شما کمی چالش برانگیز باشد، پیشنهاد می‌ کنیم که برای کسب اطلاعات دقیق با موسسه و سایت نسیم سلطانی، وکیل پایه یک دادگستری در تهران تماس بگیرید. در ضمن نباید فراموش کنید که بهترین راه برای اطلاع از این قیمت‌ ها مراجعه به دفتر وکالت وکیل مورد نظر و گرفتن مشاوره حضوری است. در غیر این صورت بازاریابان فقط اعداد را بالا و پایین می‌ برند تا به این صورت مشتریان بیشتری جذب کنند و همین باعث سردرگمی بیشتر شما خواهد شد.

دانستنی‌ های کلیدی در زمینه هزینه گرفتن وکیل

  • روند محاسبه قیمت وکیل پایه یک دادگستری برای پرونده‌ هایی که در آنها اعتراض به واخواهی انجام شده یا تحت هر شرایطی رأی غیابی صادر شده است متفاوت می‌ باشد. برای اطلاع از آن باید سراغ وکلای مورد نظر خود بروید. در ضمن این مورد را باید بدانید که بعد از اعتراض به رأی غیابی، برای اعتراض به رای هیچ هزینه‌ ای به موکل تحمیل نخواهد شد.
  • روند پرداخت هزینه وکیل طبق تعرفه‌ های تعریف شده به این صورت است که ابتدا 60 درصد و در مرحله تجدید نظر 40 درصد مابقی هزینه‌ ها پرداخت می‌ شود. البته در صورتی که با وکیل خود توافق کردید، می‌ توانید روند پرداخت را با شرایط خود بیشتر سازگار کنید.
  • وکلایی که وکالت پرونده‌ هایی متعلق به خویشاوندان (تا درجه 3 از طبقه 3) را به شکل رایگان قبول کنند، دیگر ملزم به پرداخت حق صندوق کانون، سهم مرکز و ابطال تمبر نخواهند بود.

هزینه گرفتن وکیل برای برای دعاوی حقوقی و غیر مالی

در این بخش تمرکز خود را روی هزینه امور مربوط به دعاوی خانوادگی، امور حسبی و… خواهیم گذاشت. این پرونده‌ ها در خصوص امور مختلفی مانند اختلاف بر سر ارثیه، تعیین قیم کودک، طلاق، مهریه و… می‌ باشند. تعرفه‌ های مربوط به این گونه از امور حقوقی برای هر موضوع به شکلی متفاوت در نظر گرفته می‌ شود که در لیست پیش رو بیشتر به آنها خواهیم پرداخت:

  • دعاوی که در خصوص مسائل مالی نیستند یا در آنها صحبتی از تعیین بهای خواسته شده در مورد مسئله‌ ای خاص نیست، حداقل 4 میلیون ریال و حداکثر 300 میلیون ریال هزینه خواهند داشت.
  • دعاوی خانوادگی یا بین زن و شوهر که به اختلافات مالی انجامیده است، قیمتی در بین 5 میلیون ریال تا 200 میلیون ریال خواهند داشت.

نکته مهم که نباید از یاد ببرید، نصف شدن حق الوکاله بعد از نقض رای خواهد بود. همچنین نحوه پرداخت در تعرفه‌ ها به این صورت است که در ابتدا 60 درصد و بعد از صدور رأی و در مرحله تجدید نظر باید 40 درصد مابقی پرداخت شود.

نکات مهم در خصوص پرداخت حق الوکاله

  • حق الوکاله مورد نظر در دعاوی مالی که میزان سود مالی (یا ضرر) در آن مشخص است، به صورت قطعی در تعرفه‌ها ذکر شده و 10 درصد بهای درخواستی خواهد بود. البته در عمل وکلای دادگستری می‌ توانند توافق بهتری از نظر قیمت یا نحوه پرداخت در اختیار موکلان خود قرار دهند.
  • در صورتی که یک پرونده دارای چند موضوع اتهامی و عنوان باشد، روند محاسبه حق الوکاله چنین است که هر جرم اضافه 20 درصد به کل مبلغ اضافه می‌ کند.
  • در صورتی که در قرارداد عقد شده بین وکیل و موکل، مبلغ دقیق حق الوکاله مشخص نشده باشد، روند تعیین دستمزد وکیل چنین است که طبق تعرفه‌ های صادر شده توسط دادگستری که قبلا به آنها اشاره شد، مبلغ نهایی مشخص می‌ شود.

موسسه حقوقی و مالیاتی نسیم سلطانی با تجربه و سابقه بسیار عالی می تواند در کلیه امور حقوقی راهنمای شما باشد. برای اطلاع از جزییات بیشتر درباره مسائل حقوقی می توانید به وب سایت این موسسه به آدرس lawyerlaw.ir مراجعه کنید.