چرا با وجود رعایت پروتکلهای بهداشتی درگیر کرونا می شویم

شاید برای شما سوال شده باشد که چرا با وجود این که ماسک زده بودیم و موارد بهداشتی را هم رعایت کرده بودیم درگیر کرونا شدیم. در مورد دیگران نیز به همین شکل است. گاها با اطرافیان خود که به تازگی کرونا گرفته اند صحبت می کنیم می گویند ما جایی نرفتیم و ماسک زدن و موارد دیگر را هم رعایت کرده بودیم اما نمی دانیم چرا و چطور کرونا گرفتیم. در این مطلب می خواهیم کمی در این مورد صحبت کنیم. گاهی گمان می کنیم که همه چیز را رعایت کرده ایم اما این طور نیست. همچنین دیگران نیز ممکن است آگاهانه یا غیرآگاهانه حفره ای را که باعث ورود کرونا شده است را به ما نگویند!

چند بار از یک ماسک یکبار مصرف استفاده می کنید

دقت کنید که به عمد از نام یکبار مصرف استفاده کردیم. ماسکهای تنفسی سه و چند لایه ای که حاوی لایه ملت بلون هستند را تنها باید یکبار استفاده کنید. حال چه اتفاقی می افتند که باعث می شود ماسک شما پس از مدتی استفاده کارایی اش را از دست بدهد؟ خواهیم گفت. لایه ملت بلون یک لایه بدون بافت است که در بین لایه های ماسک و در وسط قرار گرفته است. این لایه است که باعث می شود ویروسی نتواند از بیرون وارد شود و یا از جریان تنفس شما وارد هوای بیرون ماسک شود. وقتی مرتب نفس می کشیم در اثر دم لایه ملت بلون مرطوب می شود. این لایه به رطوبت حساس است. وقتی رطوبت دار شود و یا خیس شود جمع می شود و حالت آن تغییر می کند. در این صورت دیگر نمی تواند به عنوان فیلتر کننده عمل کند. به همین خاطر ماسک شما دیگر خاصیتی ندارد. استفاده از چنین ماسکی اصلا نمی تواند به کاهش خطر ابتلا به کرونا کمک کند. در مورد ماسک سه بعدی و سایر ماسکهای دارای ملت بلون نیز قضیه به همین صورت است. هر کدام از ماسکها اگر خیس یا بیش از حد مرطوب شوند دیگر کارایی لازم را ندارند.

ماسک را زیر چانه قرار می دهید

متاسفانه خیلی ها را می بینیم که ماسک زده اند اما آن را در زیر چانه قرار داده اند. این کار از چند لحاظ خطرناک است. اول از همه این که ماسک را اصلا نباید در محیط عمومی بردارید. چرا که خودتان از شرایط خطرناک کرونا آگاه هستید. در همین مدتی که ماسک شما روی دهان و بینی تان نیست ممکن است توسط هوای آلوده مبتلا شوید. دوم این که قرار دادن ماسک در زیر چانه باعث می شود که ماسک شما آلوده شود. این کار باعث می شود که گرما و خیس عرق وارد ماسک شود. گرما و خیسی نیز همان طور که گفتیم باعث می شود که لایه ملت بلون ماسک آسیب ببیند و ماسک شما کارایی لازمی را که باید داشته باشد دیگر نداشته باشد.

ماسک را در زمانی که باید عوض نمی کنیم

هر ماسک تنفسی طول عمر خاصی دارد. البته که عوامل زیادی در طول عمر مفید ماسک اثر دارند. به طور مثال از ماسکهای فست می توان به دفعات بیشتری استفاده کرد. در مورد ماسکهای سه لایه باید ماسک را زودتر عوض کرد. به خصوص اگر شاغل هستید و مجبور هستید مدام ماسک داشته باشید توصیه می کنیم که چند ماسک با خودتان داشته باشید. هر دو ساعت یکبار ماسکتان را عوض کنید. با این کار بهترین کارایی و اثر بخشی ممکن را از ماسک خواهید دید.

فیکسر بینی را به خوبی حالت نمی دهید

گیره بینی یا همان فیکسر بینی باید پس از قرار دادن ماسک روی صورت به خوبی حالت داده شود. در غیر این صورت هوا خیلی راحت وارد ماسک می شود و به راحتی می تواند شما را آلوده کند. ماسکی بخرید که حتما و حتما فیکسر داشته باشد. همچنین هرچه این قسمت نرم تر و انعطاف پذیر تر باشد بیشتر باعث کاهش ورود هوای آلوده می شود.

ماسک را متناسب با صورتتان نمی خرید

اگر ماسکی خریداری کرده اید که برای صورتتان کوچک و یا بزرگ است انتخاب خوبی نکرده اید. ماسک شما اگر خیلی کوچک باشد باعث فشار بر بینی و آزار و اذیت می شود. همچنین ممکن است کناره های ماسک به راحتی باز شود و هوا وارد ماسک شود. بزرگ بودن ماسک نیز خطرناک است. چرا که باعث می شود ماسک شما آزاد باشد و هوا از همه طرف وارد و خارج شود. برای کودکان نیز حتما از ماسک کوچک و متناسب با اندازه صورتشان استفاده کنید.

دست خود را مدام به صورت و ماسک می زنید

ممکن است در زمانی که بیرون هستید (به طور مثال در زمان خرید یا در حال بنزین زدن به اتومبیل خود) و در حالی که افراد دیگری اطراف شما هستند و محیط عمومی و آلوده است احتیاط نمی کنید. دقت کنید در فروشگاه و یا هر جای دیگری که دست شما با سطوح مشکوک برخورد کرده است نباید دست خود را به ماسک و صورت بزنید. اگر بینی و یا هر قسمتی از صورت شما خارش دارد هم نباید به صورت خود دست بزنید. به هیچ عنوان به ماسک خود دست نزنید چرا که با آلوده کردن آن تنها کار ویروس را راحت می کنید.

به خوبی دست و وسایل خود را ضدعفونی نمی کنید

فرض کنید از دستگاه خودپرداز وجه نقد دریافت کرده اید. هم دستگاه می تواند بستری برای انتقال ویروس باشد و هم پول نقد که همه می دانیم چقدر آلوده است. در این صورت باید دست شما و کارت بانکی تان به خوبی ضدعفونی شود. پس از این که وجه نقد را دریافت کردید آن را در یک کیسه فریزر بگذارید تا با گذاشتن آن در کیفتان باعث آلودگی دیگر وسایل نشود. سپس دست خود را به خوبی به ضدعفونی کننده الکلی آغشته کنید. سپس کارت بانکی را نیز به ضدعفونی کننده الکلی آغشته کنید. در آخر نیز با یک اسپری ضدعفونی کننده پول ها را ضدعفونی کنید. این یک مثال بود تا متوجه شوید در هر مرحله ای و هرکاری باید چقدر محتاط باشید.

خسته شده اید و به یکباره به سفر می روید

خیلی از ما این روزها دیگر مانند گذشته نیستیم. ندیدن دوستان و آشنایان آن هم این قدر طولانی و خیلی چیزهای دیگر کمی روحیه مان را گرفته است. اما چاره ای جز تحمل نداریم. خیلی افراد به یکباره کم می آورند و بار سفر می بندند تا به قول خودشان کمی حس و حال بهتری پیدا کنند. اما کرونا نیز همسفر آنها می شود و اتفاقات بدی می افتند.

فکر می کنیم آشنایان بی خطر هستند

گاها به میهمانی و دیدار پدر و مادر و اعضای خانواده می روید و فکر می کنید آنها بی خطرتر از دیگران هستند. متاسفانه و به خصوص در پیک جدید کرونا کل خانواده درگیر این ویروس شده اند. هیچ فرقی بین غریبه و آشنا وجود ندارد و قرنطینه و عدم ارتباط باید کلی باشد.