چرا کامپیوتر گیمینگ برای بازی مناسب ‌تر از لپ ‌تاپ گیمینگ است؟

در سال‌های اخیر، فاکتورهای مختلف مانند قیمت سخت‌افزار و لوازم جانبی کامپیوترها، نبودن امکان واردات و کمبود قطعات باعث شده است که بسیاری از خریداران برای خرید کامپیوتر تردید داشته باشند. این شک و تردید برای خرید کامپیوترهای مخصوص گیمینگ افزایش پیدا می‌کند. به‌طوری‌که گیمرها هنگام خرید برای انتخاب بین کامپیوتر یا لپ‌تاپ گیمینگ دو به شک باقی می‌مانند. در این مطلب،‌ به این موضوع می‌پردازیم که چرا کامپیوتر گیمینگ برای بازی مناسب‌تر از لپ‌تاپ گیمینگ است؟

تفاوت کامپیوتر و لپ‌تاپ گیمینگ

بدون شک، با یک نگاه سطحی به این موضوع می‌توان به بزرگ‌ترین مزیت لپ‌تاپ‌های گیمینگ نسبت به کامپیوترها پی برد. این مزیت بزرگ، قابل حمل بودن آ‌ن‌ها است. گرچه این دستگاه‌ها قابل‌حمل هستند، اما نسبت به کامپیوترهای خانگی برای گیمینگ عملکرد ضعیف‌تری ارائه می‌دهند. کامپیوترهای خانگی قابلیت جابه‌جایی ندارند اما توان پردازشی آن‌ها بسیار بالا است و برای گیمینگ خروجی بهتری دارند. البته، بسیاری از لپ‌تاپ‌های گیمینگ وجود دارند که وزن آن‌ها بسیار بالا است. در این لپ‌تاپ‌ها قابلیت جابه‌جایی به‌هیچ وجه مفید نخواهد بود.

تفاوت پردازنده مرکزی کامپیوتر با لپ‌تاپ برای گیمینگ

پردازنده مرکزی همان مغز اصلی کامپیوتر یا لپ‌تاپ محسوب می‌شود و اهمیت بالایی دارد. اهمیت این قطعه برای اجرای برنامه‌های سنگین مانند گیمینگ اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. درواقع،‌ این‌طور تصور می‌شود که اگر در یک لپ‌تاپ و یک کامپیوتر از یک پردازنده یکسان استفاده شود، خروجی یکسانی حاصل می‌شود. اما این تصور اشتباه است، چراکه درصورت استفاده یکسان از یک پردازنده،‌ باز هم خروجی که از این دو دستگاه ایجاد می‌شود متفاوت هستند. این موضوع به‌خاطر متفاوت بودن قطعاتی است که از پردازنده مرکزی پشتیبانی می‌کنند.

یکی از دلایل این‌که چرا کامپیوتر گیمینگ برای بازی مناسب‌تر از لپ تاپ گیمینگ است آن است که یک کامپیوتر رومیزی می‌تواند کارت‌های گرافیکی با کیفیت بالاتر از لپ تاپ را اجرا کند. همچنین، یک پردازنده مرکزی قوی،‌ دسترسی بیشتری به حافظه یا رم دارد. درحالی‌که بسیاری از لپ‌تاپ‌ها از کارت‌های گرافیک ضعیف بهره‌مند هستند.

البته،‌ در لپ‌تاپ‌های جدید از پردازنده‌های ویدئویی مستقل و حافظه ویدئویی اختصاصی استفاده می‌شود. اما با این وجود این پردازنده‌ها نمی‌توانند با پردازنده‌های گرافیکی به‌کار رفته در کامپیوترهای خانگی رقابت کنند. البته،‌ در کارهای روزانه یا اجرای بازی‌های سبک،‌ تفاوت بین پردازنده‌ها احساس نمی‌شود. فقط در پردازش‌های سنگین و اجرای گیم‌های حرفه‌ای است که می‌توان تفاوت آن‌ها را مشاهده کرد.

تفاوت پردازنده گرافیکی در لپ‌تاپ و پی‌سی

برخلاف مشابهت بین پردازنده مرکزی لپ‌تاپ و کامپیوتر،‌ در بین پردازنده‌های گرافیکی کامپیوتر و لپ‌تاپ‌ها تفاوت‌های اساسی وجود دارد. در کامپیوترها کارت گرافیک‌های حجیم و قدرتمند استفاده شده است که در مقابل پردازنده‌های گرافیکی کوچک لپ‌تاپ‌ها قابل مقایسه نیستند. استفاده از یک کارت گرافیک یکسان در یک لپ‌تاپ و کامپیوتر به این صورت خواهد بود که سرعت کلاک (Boost clock speed) در لپ‌تاپ بیش از 100 مگاهرتز کمتر خواهد بود. همچنین، در اجرای بازی‌ها و برنامه‌ها، یک لپ‌تاپ با پردازنده گرافیکی مشابه با یک کامپیوتر، ضعیف‌تر از کامپیوتر عمل می‌کند. در مجموع لپ‌تاپ‌ها بسیار سریع‌تر و کم صدا تر از گذشته هستند اما هنوز هم در زمینه گیمینگ نمی‌توانند با کامپیوترها رقابت کنند.

به‌روزرسانی لپ‌تاپ و کامپیوتر گیمینگ

در آخر، در پاسخ به اینکه چرا کامپیوتر گیمینگ برای بازی مناسب‌تر از لپ تاپ گیمینگ است؟ باید بگوییم که بسیاری از قطعات به‌کار رفته در لپ‌تاپ‌ها به‌دلیل ساختار یکپارچه‌ای که دارند قابل ارتقا نیستند. این محدودیت به بخش‌های دیگر لپ‌تاپ مانند تراشه‌های خاص و رابط‌های متفاوت هم مربوط می‌شود. این درحالی است که در کامپیوتر می‌توان به‌طور مداوم قطعات مختلف را به‌روزرسانی کرد.

برای مشاهده منبع مقاله اینجا کلیک کنید.