کاخ ها و موزه ها و سایر دیدنیهای باکو

چشم باکو

چرخ و فلک غول پیکر چشم باکو به یکی از جاذبه های تفریحی این شهر تبدیل شده که در کنار دهها سرگرمی مهیج دیگر در بلوار باکو قرار دارد . این چرخ و فلک شبیه همان چرخ و فلک مشهور در شهر لندن است که آنرا چشم لندن می نامند . و ارتفاع آن شصت متر بوده و حدودا سی دقیقه طول می کشد تا یک دور کامل بچرخدو  هزینه بلیط آن حدودا سه دلار است .

کاخ شروان‌شاهان

کاخ باشکوه و زیبای شروان‌شاهان ، از قرن پانزدهم میلادی به یادگار مانده و با معماری بسیار زیبا و منحصر بفرد در فهرست میراث جهانی یونسکو جا گرفته است . کاخ شیروان شاهان یکی از جاذبه های ایچری‌ شهر است و کمی بعد از اینکه پایتخت این امپراتوری به شهر باکو منتقل شد ، بنا گردید .

لازم بذکر است شیروان شاهان از اعراب بودند که بر بخش‌هایی از آذربایجان امروزی تسلط داشتند و توانستند برای قرن ها در اینجا فرمانروایی کنند . شروان شاهان ما بین قرون‌ نهم تا شانزدهم میلادی فرمانروایی ‌کردند و از خود آثار متعددی به جا گذاشتند که این کاخ یکی از زیباترین آنهاست . هنگام بازدید از این مجموعه بهتر است بعد از تماشای کاخ اصلی با تماشای دو مسجد ، مقبره ، سردابه و حمام  نیز بروید .

موزه‌ کتاب‌های مینیاتوری باکو

یکی از دیدنی ترین موزه های تور باکو ، موزه‌ی کتاب‌های مینیاتوری است . بازدید از این موزه برای تمامی افراد جالب و سرگرم کننده خواهد بود . این موزه در واقع مجموعه‌ شخصی «ظریفه سلاهوا» بوده و در حال‌ حاضر در معرض نمایش عموم قرار گرفته و بعنوان تنها موزه‌ کتاب‌های مینیاتوری در کل دنیا شناخته می شود . آثار به ‌نمایش درآمده در این موزه عبارت‌اند یک جلد قرآن خطی که قدمت آن به سال ۱۶۷۲ میلادی باز می‌گردد و سه کتاب با ابعاد دو میلیمتر در دو میلیمتر که در کتاب رکوردهای گینس نیز ثبت شده ‌اند . این موزه در طول ایام هفته از ساعت یازده صبح تا پنج عصر باز است .

میدان فواره ها

به اعلام سایت سفر باتو ، این میدان در مرکز شهر و در منطقه ا‌ی پر هیاهو و پر رفت و آمد قرار دارد که برای یک گشت و گذار یک روزه مکان بسیار ایده آلی است . در این میدان سنگفرش شده ، فواره های آبی را می بینید که همراه با نور و موسیقی به رقص آب جلوه ای زیبا بخشیده اند . و در اطراف آن فروشگاههای متنوع ، مراکز خرید ، کافه و رستوران های متعدد  و … به چشم می خورد .

موزه‌ی تاریخ زین‌العابدین تقی‌ اف

در نزدیکی میدان فواره ها ، یکی دیگر از دیدنی ترین موزه‌ های این شهر به چشم می خورد کهموزه تاریخ زین العابدین تقی اف نام دارد . پیشنهاد می کنیم حین اقامت در باکو بازدید از آن را فراموش نکنید و از تماشای مجموعه‌ ای ارزشمند از آثار و صنایع ‌دستی ادوار مختلف نهایت لذت را ببرید . ساختمان این موزه  بیش از یک قرن قدمت دارد و توسط یکی از سرمایه‌داران و خیرین باکو به ‌نام زین‌العابدین تقی‌ اف ساخته شده است .

موزه‌ی ادبیات نظامی گنجوی

موزه نظامی گنجوی یکی از موزه های مشهور و بسیار ارزشمند در شهر باکو ست که بازدید از آن به خصوص برای ایرانیان جالب و سرگرم کننده خواهد بود. این موزه برای گرامیداشت این شاعر بزرگ و گرانمایه ساخته شده و حین بازدید از آن با آثار و اندیشه‌های وی و همچنین هنرمندان دیگر آشنا خواهید شد .

موزه‌ فرش

در شهر باکو موزه ای زیبا را خواهید دید که به نمایش فرش های نفیس بافته شده در منطقه قفقاز،  ایران ، ترکیه و …. اختصاص داده شده است .  این موزه در ساختمانی بزرگ و با معماری خاص و زیبا برپا شده و طراحی داخلی جالبی دارد . باید افزود در این موزه به غیر قالی و قالیچه ، شاهد تماشای لباس‌های سنتی مناطق مختلف کشور آذربایجان نیز خواهید بود که تماشای آن نیز خالی از لطف نخواهد بود.

فیلارمونیا

ساختمان فیلارمونیا مرکز فرهنگی مهمی است که بسیاری از رویدادهای فرهنگی این شهر نظیر برگزاری تئاتر ، کنسرت های موسیقی و برخی همایش ها در آن برگزار می گردد. این بنا و پارک پیرامون آن یکی از مکان های تفریحی پر طرفدار است و پیشنهاد می کنیم حین اقامت در این شهر حداقل یک عصر را در به بازدید از آن مشغول باشید .

مرکز فرهنگی حیدر علی اف

این بنای باشکوه و زیبا نظر بسیاری از گردشگران را به خود جلب نموده و به یک مکان فرهنگی پر طرفدار تبدیل شده است . مرکز فرهنگی حیدر علی اف ، برای گرامیداشت رئیس‌جمهوری سابق آذربایجان ساخته شده و هم اکنون میزبان فعالیت های فرهنگی مختلف نظیر نمایشگاه‌های هنری متعدد است . ضمنا در نزدیکی این مجموعه ، پارک و فضای سبز زیبایی وجود دارد که برای ادامه گشت و گذار بسیار جالب است و در آن میتوانید ساعتها به تماشای تندیس‌های جالب و رنگارنگ از جمله تندیس حلزون و خرگوش و … بپردازید .